Новый Формат

     СПЕЦПРОЕКТЫ:      Выборы 2015      Евроинтеграция     Реформы     Транспорт     Децентрализация     Кадровая политика


Що партії обіцяють зробити з медіа і свободою слова?

Сайт «Вибори та ЗМІ» проаналізував програми політичних партій, які йдуть на вибори, на предмет того, що вони планують зробити у медійній сфери.

Як виявилося, лише вісім з 29 партій згадали про існування ЗМІ. Тільки в програмах «Народного фронту» та  Блоку Петра Порошенка є пункт про створення потужних суспільних ЗМІ. В програмі БПП пункт про створення суспільного мовлення слово в слово повторює сентенцію з передвиборної програми самого Петра Порошенка часів його президентської кампанії.

Загалом склалося таке враження, що програми кандидатів і партій або писалися в останній момент, як-то кажуть, на коліні, або просто переписані зі старих. Структурованих і конкретизованих документів, без зайвих популістських закликів дуже мало. А є взагалі відверто глузливі.

Якби хтось із виборців вирішив вибрати того, за кого голосувати, переглянувши виборчі програми, то був би розчарований. Оскільки для багатьох партій вочевидь це звичайна формальність, без якої ЦВК не зареєструє їх як суб’єкта виборчого процесу. Учасники процесу навряд чи усвідомлюють, що все, що вони обіцяють, доведеться виконувати. Це лише підтверджує слова, які днями в ефірі «Шустер live» сказав лідер партії «Блок Петра Порошенка» Юрій Луценко: «В Україні немає змагальності виборчих програм, є змагальність лідерів і членів партій».

Нещодавно, 16 вересня, журналісти публічно звернулися до влади з переліком кроків, необхідних для повноцінного захисту права громадян на інформацію та гарантування безперешкодної діяльності журналістів. Серед них: підзвітність (принципи прозорості й підзвітності мають стати для нової влади одними з основних), запуск суспільного мовлення (є одним із найважливіших питань розвитку інформаційної сфери України), роздержавлення ЗМІ (особливо друкованих державних і комунальних), прозорість медіавласноті тощо. Що з цих та інших питань було враховано політичними силами, які йдуть на вибори, видно з їхніх програм (далі аналізуємо програми партій у порядку їх реєстрації ЦВК).

Політична партія «Інтернет партія України» – перша з переліку, яка хоча б дотично згадує нашу галузь. Як зрозуміло з назви, стосується вона інтернету в широкому сенсі цього слова. Хто не в курсі, очолює цю дивну партію особа, яка назвалася Вейдером Дартом Вікторовичем (Дарт Вейдер – головний персонаж кіноепопеї «Зоряні війни», представник чорних сил). А до першої п’ятірки входять не менш відомі «кіноперсонажі» Палпатін Імператор Вікторович, Чубакка Степан Михайлович, Амідала Падме Миколаївна, які стоять на боці добра. Так ось, усі ці кандидати в народні депутати пропонують українському суспільству у своїй передвиборній програмі за сприяння інтернету «шлях випереджального розвитку нашої держави».

Зокрема, в «Інтернет партії України» виступають за «створення ІТ-панелі – безкоштовного інструменту для ще більшої прозорості роботи уряду». Хочуть «відкрити інтернет-портал, на якому компанії зможуть скаржитися на бар’єри, що встановлюються місцевими владами, й обговорювати з ними варіанти вирішення проблем». Також вони пропонують створити інтернет-портали: один, присвячений економічному та суспільному життю України, другий унікальний для громадян і бізнесменів «Безкоштовне вивчення іноземних мов» (навчальні відеофільми з титрами онлайн, тести на «виживання» в іноземній середовищі, мультимедійні уроки, корисна лексика для роботи і дозвілля, кризова термінологія, шаблонні і популярні фрази, мову іноземних новин та багато інших ефективних програм по вивченню більш 30-ти іноземних мов). Впровадити систему електронного цифрового підпису і створити державну онлайн-бібліотеку.

«Впровадження системи “Держпослуга онлайн”, заснована на світових зразках – сайти, що надають державні послуги: оформлення документів, отримання інформації онлайн. Від електронної реєстратури до запису в РАЦС, дитячий садок, реєстрації права власності, держпослуг у сфері транспорту, ЖКГ, охорони здоров’я і т.п.», – йдеться в програмі чи-то кандидатів у народні депутати, чи-то прототипів кіногероїв.

Наступна партія, яка не забула тему медіа – це «Народний фронт». Зокрема ця політична сила підтримує становлення конкурентного медіаринку, незалежних та професійних ЗМІ, потужних суспільних медій. «З метою поширення використання державної мови в інформаційному, освітньому, культурному просторах, у побуті і суспільних комунікаціях, всебічне сприяння має надаватися національним українським культурним індустріям», – йдеться у програмі, яка називається «Відновлення України». Звичайно, метою партії є сильна, незалежна Україна, здатна своїми силами захистити себе від зовнішнього ворога, гарантувати безпеку, забезпечення прав і свобод своїх громадян, здійснити всебічні реформи, необхідні для досягнення європейських стандартів. Нагадаємо, що серед цих стандартів є й прозорість медіавласності, суспільне мовлення тощо.

Всеукраїнське об’єднання «Свобода» пропонує громадянам України «забезпечити рівний доступ усіх учасників виборів до ЗМІ для висвітлення своїх програмних засад, дебатів тощо. Заборонити платну політичну рекламу в ЗМІ за три місяці до початку та впродовж усієї виборчої кампанії».

Також «Свобода» хоче:

– Зобов’язати всі ЗМІ інформувати громадян про всіх своїх власників.

– Упорядкувати вживання української мови в ЗМІ та в кінопрокаті відповідно до кількості українців – не менше ніж 78% від друкованої площі та ефірного часу.

– Встановити податкові пільги на виготовлення і поширення україномовної культурної продукції: книговидання, кіновиробництво, концертну діяльність тощо. Збільшити ввізне мито на відповідну іноземну продукцію.

– Позбавляти ліцензій ЗМІ, які порушують мовне законодавство, поширюють дезінформацію або здійснюють антиукраїнську пропаганду. Заборонити трансляцію телесеріалів і програм, в яких принижуються українці.

Партія «Самопоміч» дуже коротко зазначила, що вона виступає за «Створення системи проактивної державної інформаційної політики» та люстрацію.

Всеукраїнське політичне об’єднання «Україна – єдина країна» планує не тільки сприяти «свободі слова, віросповідань і мирних зборів та вільному спілкуванню рідною мовою», а й пропагувати серед громадян України цю саму свободу слова.

Партія «Блок Петра Порошенка» вирішила, як ми вже згадали,  не дуже напружуватися і переписала медійну частину з весняної програми кандидата в президенти Петра Порошенка. «Структура власності ЗМІ має стати прозорою, а конкурентне середовище в цій сфері – посиленим. Створення суспільного телебачення є на порядку денному як невідкладне питання», – йдеться в документі.

Політична партія Конгрес українських націоналістів має досить розлогі плани щодо медійної галузі. Шкода тільки, що у виборчому списку цієї партії всього чотири кандидати в народні депутати. Не вірять у свою перемогу? Хто ж їхню програму лобіюватиме?
Загалом КУН пропонує:

– утверджувати українську культуру, як основний чинник консолідації громадян у національну спільноту;

– захищати і розвивати єдиний інформаційно-культурний простір України;

– створити умови для належного розвитку вітчизняних культурних індустрій: книговидання, кіновиробництва, музичного бізнесу тощо;

– в рамках правового поля витіснити з українського інформаційного простору ті ЗМІ, які проводять політику дезінформації, насильницької русифікації, нав’язують релігійну та міжнаціональну ворожнечу, протидіють консолідації українського суспільства;

– забезпечити пріоритетність видання книг, журналів, пресової та іншої продукції українською мовою.

Партія «Громадянська позиція» разом із «Демократичним альянсом», яка стверджує, що веде до парламенту «команду лідерів і громадських активістів, які відповідають високим критеріям патріотизму, професійності та порядності», буде реалізовувати програмні засади своїх партії. Вони планують у співпраці з громадськими ініціативами «Реанімаційний пакет реформ», «Чесно», іншими активістами неурядового сектору сконцентрувати зусилля на трьох ключових напрямах: безпека, справедливість і оновлення. «Побудувати ефективну систему інформаційної та кібернетичної безпеки країни, з опорою на новітні розробки вітчизняного ІТ-сектору. Забезпечити публічний доступ до інформації про використання державних і комунальних коштів на всіх рівнях, в т.ч. он-лайн доступ до інформації про всі транзакції на рахунках Державного казначейства», – йдеться у програмі «Громадянської позиції».

Решта партій навіть не згадали про медіа у своїх програмах. Для одних у пріоритеті боротьба з корупцією. «Корупцію на вила» обіцяє взяти Радикальна партія Олега Ляшка. Для інших – відродження економіки. Зокрема, Партія «5.10» хоче звільнити економіку від грабіжницьких податків, поборів та хабарів, і зажити ще краще, ніж у Сінгапурі.

«Опозиційний блок», який, як відомо, за мир, стабільність, відродження, хоче забезпечити всебічний розвиток української мови як державної. Водночас надати можливість громадам визначати статус російської та інших мов як регіональних у місцях компактного проживання національних меншин.

Партія «Солідарність жінок України», у якій з 62 кандидатів 16 чоловіків (а що, чоловіки теж за солідарність жінок України  ), обіцяє знизити ціни на комунальні послуги, продукти харчування, медикаменти. «Всеукраїнське аграрне об’єднання «Заступ» – за національну єдність, відбудову села і Донбасу.

КПУ хоче «повернутися» в Радянський Союз: поставити надійну завісу проНАТОвським задумам; повернути пенсійний вік жінкам 55 років, чоловікам – 60 років; безкоштовну медичну допомогу і освіту; закріпити за російською мовою статус державної тощо.

Головною метою «Правого сектора» є злам олігархічно-кримінальних моделей і встановлення системи національної держави з дієвим господарством та чіткою управлінською структурою, базованою на національному народовладді.

«Перед українською нацією сьогодні стоять два основних надзавдання. Перше – зламати хребет російському агресивному імперіалізму. Українське військо має раз і назавжди викинути російську армію з території України. Друге завдання – корумповано-олігархічна система має бути демонтованою, замість неї необхідно створити ефективну державу модель», – йдеться у програмі.

Партія Зелених України та «Зелена планета», звичайно, – за чисте повітря, чисту землю, чисту владу. «Сила і Честь» (СІЧ) хоче відновити історичну справедливість стосовно української мови.

Партія Сергія Тігіпка «Сильна Україна» вважає, що в гуманітарній сфері регіони повинні отримати право самостійно визначати принципи мовної та культурної політики з урахуванням потреб усіх національностей. «Завдання Центру – підтримувати розвиток української культури, мови та історії для виховання нових поколінь у дусі громадянської єдності», – заявляють у Тігіпка.

Мета «Всеукраїнського Об’єднання «Батьківщина» – відновити справедливість, збудувати потужну армію, провести люстрацію і повне перезавантаження країни, зупинити безлад в економіці, дати бій корупції, НАТО і люстрація.

Насамкінець нагадаємо, що у складах багатьох партій балотуються й представники медіагалузі: журналісти, власники, члени Нацради та ін. Сподіваємося, що коли частина з них пройде до парламенту, згадає про проблеми, які стоять перед медісферою.

Раніше про свою згоду балотуватися у народні депутати заявили наступні журналісти, громадські активісти, власники ЗМІ: Мустафа Найєм, Сергій Лещенко, Світлана Заліщук,Тетяна Чорновол, Вікторія Сюмар, Ірина Фриз, Ольга Червакова, Вадим Денисенко,Віталій Чепінога, Ганна Гопко, Єгор Соболєв, Ігор Луценко, Олена Білозерська, Наталя Соколенко, Микола Княжицький та Сергій Висоцький, Дмитро Добродомов. А також власники і колишні власники медіа Вадим Рабинович, Валерій Хорошковський, Світлана Фабрикант, члени Нацради Григорій Шверк і Владислав Севрюков, співвласник телеканалу «Інтер» і екс-глава Адміністрації президента Сергій Льовочкін, Костянтин Усов, Олексій Дурнєв, Володимир Кацман, Сергій Цигіпа, Гліб Головченко.

Оставить комментарий

*
Вы можете пропустить до конца и оставить ответ. Pinging в настоящее время не доступны.
Материалы по теме: Чи покарали «жорстко» і «красиво» фальсифікаторів парламентських виборів 2014 року?
Більш як півмільярда на агітацію: виборчі фонди партій на парламентських виборах 2014
100 днів після виборів: уроки та перспективи
100 днів після виборів: громадська думка післявиборчого опитування
Партії витратили на виборчу кампанію більше 674 мільйонів гривень