Новый Формат

     СПЕЦПРОЕКТЫ:      Выборы 2015      Евроинтеграция     Реформы     Транспорт     Децентрализация     Кадровая политика


Євроінтеграція сприятиме внутрішнім реформам в Україні – експерти Польщі, Чехії та Словаччини

Експертне опитування проводилося Фондом «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» у партнерстві з Інститутом громадських справ, IVO (Словаччина), Центром європейської політики, EUROPEUM (Чехія) та Центром соціально-економічних досліджень, CASE (Польща). Фонд «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» розробляв анкету та здійснював узагальнення даних, отриманих за результатами опитування експертів в Словаччині, Чехії та Польщі. Партнерські організації проводили розсилку анкет, збір та первинну обробку результатів опитування у своїх країнах. В рамках опитування в Словаччині було залучено 31 експерт, в Чехії – 12, в Польщі – 22. Період проведення опитування – 8–24 вересня 2014 р.

Опитування здійснено за фінансової підтримки Міжнародного Вишеградського Фонду в рамках проекту «Європейська інтеграція та реформи Вишеградських країн: уроки для України».

•    Експерти, опитані в Польщі, Чехії та Словаччині, вважають, що курс на євроінтеграцію мав важливе значення для здійснення внутрішніх реформ у цих країнах. Більшість словацьких експертів переконана, що роль європейської інтеграції була вирішальною для внутрішніх трансформацій. Експерти в Польщі та Чехії розділилися на дві групи – одна вважає, що євроінтеграційний курс відіграв ключову роль для внутрішніх реформ, інша – окреслює цю роль як важливу, але не визначальну.

•    Оцінюючи вплив євроінтеграції на успішність окремих внутрішніх реформ за 5-бальною шкалою (1 – найменший вплив, 5 – найбільший), словацькі експерти найвище оцінили значення євроінтеграції для економічних реформ і розвитку ринкової економіки в Словаччині (середній бал – 4,03). На другому  місці – реформа децентралізації та регіонального розвитку (3,59), а третє місце ділять, з одного боку, реформа правоохоронної системи, а з другого –  дерегуляція і стимулювання підприємництва (по 3,45).

•    В Чехії євроінтеграція найбільше сприяла успішному провадженню адміністративної реформи – роль євроінтеграційного фактору експерти визначили на рівні 3,67 бала. Практично таку саму роль курс на ЄС  відіграв у реалізації реформи правоохоронної системи – експерти її оцінили  в 3,58 бала, а також  у здійсненні реформи децентралізації та реформи регіонального розвитку (3,5 бала).

•    В Польщі позитивний вплив євроінтеграції найбільше проявився щодо економічних ринкових реформ (3,86), процесу дерегуляції та стимулювання підприємництва (3,65), а також реформи правоохоронної системи (3,42).

•    Серед найбільших перешкод для процесу євроінтеграції перед вступом до ЄС словацькі експерти називають високий рівень корупції в словацькому  суспільстві, непрозорість державних інституцій і неефективність  правової  і судової системи.

•    Непрозорість державних інституцій  була перешкодою і для Польщі та Чехії. З неефективністю  правової та судової систем,  так само як Словаччина, зіткнулася Польща, а от така перешкода, як низький рівень обізнаності населення щодо реальних перспектив євроінтеграції,  була серед найбільш серйозних у Чехії та Польщі і значимим фактором – у Словаччині.

•    Визначаючи  головні перешкоди для  європейської інтеграції України до 2014 р., більшість словацьких експертів називає ті самі чинники, що заважали прогресу Словаччини до приєднання до ЄС – високий рівень корупції в суспільстві, відсутність прозорості в діяльності державних інституцій, а також неефективну правову і судову систему.  Крім того,  словацькі експерти вважають, що на заваді євроінтеграційному поступу  України  до 2014 р. стояла відсутність волі у правлячих еліт та відсутність консенсусу   між різними політичними силами щодо європейського  вибору України.

•    Більшість польських експертів вважає, що до 2014 р. головною перешкодою українській інтеграції до ЄС були саме конфлікти між політичними силами, відсутність консенсусу між елітами щодо  євроінтеграційного курсу. А от більшість чеських експертів вважає, що Україні дуже заважала непрозорість  державних інститутів.

•    Експерти різних країн по-різному визначили трійку сучасних перешкод європейській інтеграції України. Так,   для словацьких експертів цей список  найбільш серйозних перепон для України  безапеляційно очолює  фактор російської агресії та різностороннього тиску з боку РФ – його  назвали 25 із 31 опитаного експерта. Внутрішні політичні проблеми України та  регіональні відмінності суспільних настроїв  – посідають друге та третє місця, але зі значно меншою частою згадувань, аніж перешкода у вигляді дій Росії.

•    Опитані чеські експерти вважають, що просуватись до ЄС Україні найбільше заважає нині  політична нестабільність та внутрішньополітичні проблеми, неефективна  система державного управління  і перебування у стані війни, природу якої експерти не деталізували. Російський фактор – на четвертому місці.

•    Польські експерти солідарні з більшістю словацьких колег і також вважають, що саме фактор агресії Росії та її тиск на Україну – головна проблема для євроінтеграції України. Окрім цього, польські аналітики вказують на  значимість високого рівня корупції в українському суспільстві, внутрішні економічні проблеми і  регіональні відмінності громадської думки.

•    Основним чинником, що може стимулювати зростання підтримки євроінтеграції  в українському суспільстві, словацькі експерти визначили  надання Євросоюзом чіткої підтримки Україні і відчутний політичний та економічний тиск з боку ЄС на  Росію. Більшість польських  аналітиків таким чинником вважають  нові формати фінансової та технічної допомоги Україні з боку ЄС, а більшість  чеських експертів таким фактором вважають допомогу Україні у проведенні внутрішніх реформ.

•    Найбільш корисним прикладом успішних реформ, які вже були проведені в Польщі, Чехії та Словаччині і можуть бути прикладом для України, експерти всіх трьох країн вважають  загальні економічні реформи та розвиток ринкових механізмів.  Реформа системи державного управління – на другому місці у випадку з Польщею і Словаччиною і на третьому – у випадку з Чехією. До того ж до першої трійки найбільш корисних для України реформ словацькі експерти віднесли власний досвід з податкової реформи, польські  експерти – з реформи банківського та фінансового сектору, а чеські – з реформування судової та правоохоронної системи.

Оставить комментарий

*
Вы можете пропустить до конца и оставить ответ. Pinging в настоящее время не доступны.
Материалы по теме: Разочарование в ЕС не означает увеличение сторонников России, — эксперт
Большинство украинцев хотят в ЕС и НАТО
Путь Украины к безвизовому режиму с ЕС: почему так долго и что осталось пройти
Больше половины украинцев поддерживают вступление в Евросоюз
Выход на европейский рынок: предпринимателям Днепропетровщины рассказали, как добиться успеха