Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Допомога ВПО      Відбудова України      Євроінтеграція     Реформи     Децентралізація                                                                                Корупція      Декомунізація      Е-урядування      Кадрова політика     Вибори


Результати першого року президентства Петра Порошенка — аналіз МЦПД

mcpd1322 травня 2015 року, напередодні річниці обрання Президентом України П. Порошенка, Міжнародний центр перспективних досліджень презентував результати дослідження «Результати першого року президентства Петра Порошенка».

Представили документ Голова Правління МЦПД Василь Філіпчук та директор департаменту внутрішньої політики МЦПД Ярослав Ковальчук. Участь у дискусії взяли журналіст Віталій Портников та політичний експерт Євген Магда.

Василь Філіпчук відзначив, що рік тому П. Порошенку вдалося здобути перемогу у першому турі президентських виборів завдяки запиту суспільства на миротворчу риторику та вдало розробленій політичній програмі. На фоні позитивних очікувань громадян після Революції гідності вона пропонувала суспільству привабливу картину того, як Україна почне «жити по-новому».

Багато пунктів передвиборчої програми та заяв Порошенка були занадто амбіційними, окремі взагалі не входили у сферу компетенції інституту президента відповідно до діючої Конституції, але у цілому програма пропонувала суспільству шлях до миру, реформ, європейської інтеграції та економічного благополуччя. Світова спільнота і європейське співтовариство під впливом Майдану надало новому українському керівництву значний кредит довіри і продемонструвало готовність зробити свій фінансовий внесок у відбудову і модернізацію України. Разом усі ці обставини відкривали перед Порошенком величезні можливості для реформ і змін країни.

mcpd11_500x334За словами В.Філіпчука, Президентові не вдалося виконати головну свою обіцянку – принести мир і безпеку. Відсутня ефективна робота правоохоронних органів. Щодо євроінтеграції, то тут присутня безсистемність і перевага гасел над реальними діями. Зокрема, це стосується отримання безвізового режиму. «Ми бачимо зменшення підтримки України в європейських країнах. Російська пропаганда і лобісти роблять свою справу. Якщо Україна не демонструватиме історію успіхів, то Європа остаточно втратить інтерес», — припустив експерт. Разом з тим, він відзначив значний прогрес у стосунках з Німеччиною, яка, втім, не зможе лишатися адвокатом України завжди.

Ярослав Ковальчук звернув увагу на обіцянку П. Порошенка реформувати державну службу. «На жаль, за рік президентства так і не було виконано дану обіцянку. В Україні і далі функціонує пострадянська, партноменклатурна, залежна і безініціативна державна служба. Так і не було розділено політичні та адміністративні посади, не створено інститут держсекретарів, незалежного органу щодо забезпечення функціонування держслужби у відповідності до європейських стандартів», — констатував політолог.

Пробуксовують люстраційні процеси. Наразі відомо про 593 люстрованих чиновників, однак на практиці звільнення торкаються середньої ланки, а не більш одіозних персонажів.

Порошенко проігнорував своє зобов’язання подати законопроект про парламентську опозицію, який він сам визначив як першочерговий.

Наполовину була виконана обіцянка Петра Порошенка щодо виборів: дострокове перезавантаження парламенту відбулося до кінця 2014 року, але не за пропорційною системою з відкритими списками, як це було записано у програмі кандидата у Президенти. Саме через збереження старої системи не відбулося повноцінного оновлення Верховної Ради, оскільки на спинах кількох десятків громадських активістів у парламент повернулися сотні старих облич.

Незважаючи на заявлену Президентом пріоритетність, судова реформа обмежилася кількома ухваленими законами, останній з яких – «Про забезпечення права на справедливий суд» — приймався під суворим контролем президентської адміністрації.

До його тексту є багато запитань, оскільки у Президента залишаються механізми впливу на кар’єру судді, низка положень потребує змін до Конституції, а незалежність судової влади не гарантується через збереження політичного впливу на Вищу раду юстиції.

Щодо боротьби з корупцією, то тут найбільшим досягненням стало прийняття державної політики та відповідного законодавства напередодні парламентських виборів, а також проведення прозорого конкурсу на посаду голови Національного антикорупційного бюро. Однак, Бюро розпочне свою роботу лише до кінця року, а впровадження антикорупційного законодавства постійно затягується, як це було у випадку з Національною антикорупційною стратегією на 2014-2017 роки.

mcpd12Віталій Портников скептично поставився до потреби аналізу передвиборчої програми Петра Порошенка та звернув у вагу на інші аспекти діяльності Президента.

«В наших умовах читання програм є абсолютно марною справою. Їх не читають ні самі політики, ні їхні консультанти… У безвідповідального суспільства — безвідповідальні політичні програми», — заявив журналіст та додав, що діяльність Порошенка слід розглядати крізь іншу призму.

Після узурпації влади В.Януковичем «Революція гідності» дозволила повернути владу у конституційне русло. Тому за нинішньої політичної системи основна роль, яку має виконувати Президент, — виступати гарантом збереження державності. Є помилкою Порошенка збільшувати свою політичну вагу, перебираючи на себе надлишкові повноваження.

«У втручанні Президента в діяльність парламенту закладено елемент подальшої політичної кризи. Витрачаючи час на політичні ігри, Президент залишає менше часу на виконання своїх безпосередніх повноважень», — вважає політичний оглядач.

Євген Магда був більш позитивно налаштованим в оцінках року діяльності нинішнього Президента. Він вважає, що Порошенко є заручником свого обрання у першому турі. Адже, на думку більшості виборців, має тепер «в радянських традиціях виконати п’ятирічку за три роки». Разом з тим, перед П. Порошенком стоять безпрецедентні виклики, з якими не стикався жоден з президентів сучасної України.

«Складно за один рік зсунути систему, яка формувалася роками, — зауважив експерт, — Можна дорікати Порошенку, що він обіцяв за години закінчити АТО. Однак, мало хто уявляв рік тому, що російські війська братимуть безпосередню участь у бойових діях».

До здобутків П. Порошенка Є. Магда відніс підписання Угоди про асоціацію з ЄС та 18 її ратифікацій європейськими країнами.

На думку ж В.Філіпчука, передвиборна програма Петра Порошенка залишається і надалі актуальною. Продовження імітування реформ, корупційних практик та агресивної риторики може сприяти швидкій дискредитації нинішньої української влади, посиленню кризових соціально-економічних, а пізніше – і політичних явищ. Президенту слід перейти від слів до справ і дійсно продемонструвати, що він здатний не лише декларувати, але й працювати по-новому.

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: 229 случаев нарушений свободы слова ИМИ зафиксировал в Украине в 2020 году
Эксперты представили рейтинг эффективных украинских медиабрендов 2020
Кризис COVID-19 и украинские МСБ: результаты первой волны исследования Business Index
Украинцы потребляют онлайн-новости хаотично — результаты исследования
В 2020 году украинцы чувствуют себя счастливее и безопаснее, чем 9 лет назад