Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Допомога ВПО      Відбудова України      Євроінтеграція     Реформи     Децентралізація                                                                                Корупція      Декомунізація      Е-урядування      Кадрова політика     Вибори


За кого «топили» журналисты на выборах в Днепре

smiПена выборов на 27 округе уже практически спала. Журналисты отстрелялись и успели забыть этот период, как страшный сон. Результаты выборов кого-то шокировали, удивили, а кому-то дали кучу материала для дальнейшего анализа (УКР.).

Експерти «Опори» відзначали велику технологічність цієї кампанії. В ній переможця важко назвати переможцем… У виборця було мало часу розібратися у кандидатах, клонах та персоналіях. І, на жаль, журналісти у цьому не допомагали, а тільки підігравали штабам. Хтось усім підряд, хтось лише тим, до кого лежить душа чи політика власника.

Регіональна представниця ІМІ в Дніпропетровській області Зоя Красовська ретельно стежила за перебігом висвітлення виборчої кампанії у місцевих ЗМІ. З 1 червня до 18 липня включно проаналізовано 11 медіа: 5 газет і 6 сайтів Дніпра*. «Сказати, що жодне ЗМІ не підзаробило на цих виборах, не візьмуся. Кількість матеріалів з ознаками прихованої політичної реклами коливається від 1% до 14% у різних виданнях. І абсолютним чемпіоном з кількості замовних публікацій є переможниця перегонів Тетяна Ричкова», — зазначає експертка.

vidsotki-dzhinsi

 

Хто скільки

У замовних публікаціях в аналізованих медіа відзначилися кандидати Тетяна Ричкова, її основний опонент Загід Краснов, Оксана Томчук, Світлана Єпіфанцева, Анатолій Крупський, Олександр Тигов, і найменше –Тетяна Корнійчук. Серед не кандидатів, окремо виділяємо лише Олександра Вілкула, який агітував за Краснова і продовжує розігравати власну політичну карту.

dzhinsa-kandidati

З 11 ЗМІ Тетяна Ричкова жодного разу не з’явилася лише в газеті «Горожанин». Там засвітилися лише Загід Краснов, Олександр Вілкул та «Опозиційний блок», а також експертні коментарі Андрія Золотарьова, якого «Тексти» внесли у базу ангажованих експертів, і чиї коментарі прямо не агітують за чи проти, але сіють відчуття розчарування і, на мою думку, могли впливати на пониження явки.

Ще одна характерна особливість «сезону джинси», що штаб Оксани Томчук, яка зняла свою кандидатуру, витратився більше за «срібнопризерника» Краснова. І симптоматично, що після зняття Томчук, лідер з її підтримки сайт «Дніпроград», який до того критикував Ричкову, став її підтримувати і розміщувати повідомлення від її штабу.

dniprograd-richkova

До слова, попри значну кількість матеріалів з ознаками замовлення в інтересах певної політсили, тут не уникали суто інформаційних новин, в яких нейтрально фігурували Ричкова чи Краснов.

Лише два видання коректно, тобто у відповідності до законів про рекламу та вибори, маркували агітацію — це «Наше місто» та «Зоря». Але відокремлених від журналістських матеріалів рекламних статей у них приблизно стільки ж, скільки і немаркованих. «Вісті Придніпров’я» рекламні матеріали позначають.

На різних полюсах

Більшість видань «догоджали» всім охочим штабам. Наприклад, «Дніпро Вечірній», Gorod.dp.ua, 056.ua прекрасно поєднували  публікації як в інтересах Ричкової, так і в інтересах її ключового опонента Загіда Краснова, компліментарно відгукувалися як про голову ОДА Валентина Резніченка, так і про мера Бориса Філатова, а також розміщували заяви «Опозиційного блоку» та Олександра Вілкула.

До табору, де по кількості джинси переважали Ричкова і була до певного часу присутня Томчук, але не з’являвся, чи з’являвся переважно в негативі Краснов, можна віднести газету «Наше місто», сайти Дніпроград. На Depo.Дніпро немаркована реклама була лише в інтересах Ричкової при доволі адекватному інформаційному висвітленні перебігу кампанії та пригод інших кандидатів.

Cайти gorod.dp.ua, 056.ua та Дніпроград у день виборів до завершення голосування розмістили повідомлення штабу Тетяни Ричкової з її фото та закликом приходити на дільниці, що можна розцінити як агітацію, що у день виборів заборонена.

Абсолютне домінування Загіда Краснова та його союзників на цих виборах – «Опозиційного блоку» та Олександра Вілкула можна було простежити на шпальтах газети «Горожанин». У виданнях «Зоря» та «Вісті Придніпров’я» Вілкула помітно більше за інших, але також присутня Ричкова.

Dnepr.Info джинсував лише в інтересах Вілкула та Ричкової. Одне повідомлення зараховане за джинсу в інтересах Світлани Єпіфанцевої , але тільки тому, що дублює повідомлення прес-служби мерії про її героїчний контроль за ремонтом під’їзду. Якби не кандидування Світлани, це можна було би вважати звичайним комунальним «паркетом».

Єдиною з аналізованих, хто розміщував агітацію Вікторії Шилової, є газета «Зоря». Ці публікації мали позначку «Політична агітація», як того вимагає законодавство.

Просто бізнес, або що ви знаєте про баланс точок зору

Схоже, що здоровий журналістський цинізм від виборів до виборів натирає у редакторів якийсь заскорузлий емоційний мозоль. У виданнях продовжують з’являтися взаємовиключні повідомлення від ворогуючих штабів. Наприклад, в одному випуску «Дніпра Вечірнього» від 30 червня ужилися заява «Опозиційного блоку» про те, що Світлана Єпіфанцева вкрала логотип партії і не має жодного відношення до партії. І через кілька сторінок Світлана Єпіфанцева заявляє, що є єдиною опозиційною кандидаткою.

У випуску від 2 червня «Дніпра Вечірнього» на одному розвороті співіснують статті, де «Опозиційний блок» називає Оксану Томчук «сестрою системного терориста», а адвокат Віталій Погосян коментує, що брат Оксани Томчук був звинувачений безпідставно і повністю виправданий. До речі, тоді із журналістами, які бездумно чи свідомо тиражували заяви посадовців щодо «терористів», у порушення презумпції невинуватості, розбиралися через суди…

tomchuk-reva DV_730x427

Корупція чи лояльність журналістів?

До родзинок цієї кампанії, я би віднесла наявність журналістських матеріалів, підготовлених конкретними і добре відомими журналістами, але свідомо чи несвідомо маніпулятивними. Джинса така хитра штука – буває топорною і очевидною, а буває досить майстерно схованою у доволі якісному журналістському тексті. Звісно, замовна публікація передбачає отримання редакцією чи окремим журналістом конкретної вигоди – грошової плати чи інших «плюшок». Але коли «свічку не тримали», то важко стверджувати, що стає причиною незбаласованих і лояльних публікацій – особисті симпатії, непрофесійність чи журналістська корумпованість.

«Забеба» була чи не єдиним ресурсом, який протягом виборів намагався розповідати про кандидатів. Першою стала Вікторія Шилова, далі з’явився огляд біографії Оксани Томчук. І на фоні прекрасно гострого інтерв’ю із Анастасією Староскольцевою, інформативних розмов із Тетяною Лампікою, Анжелікою Пилипенко, інтерв’ю із Тетяною Ричковою я умовно віднесла до джинси. Навіть інтерв’ю із кандидатом від «Самопомочі», до якої близька «Забеба», не здобуло цього прикрого статусу, бо мало бодай якісь незручні  питання на фоні легких ознак рекламності.

Більшість питань до Ричкової про волонтерство, до якого мають купу претензій зокрема і деякі дніпровські активісти, були радше гачками, на які кандидатка навішувала свою рекламу. Наприклад: «Если мы возьмем украинского солдата сегодня и сравним с бойцом образца 2014 года, что изменилось у них, и к чему из этого приложили руку лично вы?» Питання про завчасну агітацію, непрозорі кошти та бюджет і врешті – скільки зібрали на особисту карту Тетяни, яку вона рекламувала всупереч усім мислимим нормам закону, практично не піднімалися. При цьому єдиний кандидат, чиї витрати на кампанію видання піддало критиці, щоправда, уже після дня голосування – основний опонент Ричкової Загід Краснов. Хоча до прозорості витрат штабу і «групи підтримки» Ричкової питань у неангажованих журналістів могло бути набагато більше. Не сумніваюся, що видання знайде цьому логічне і цілком журналістське пояснення. Ми ж усі люди слова…

Досить несподівано у «Дніпрі Вечірньому», де за більшість джинси зазвичай «відповідальний» А.Белый, з’явилися колонки Олександра Разумного про трьох кандидатів: Тетяну Ричкову, Загіда Краснова та Анатолія Крупського. Ці публікації є компліментами кандидатам, а кожна спроба критики перетворюється на чергову похвалу.

Наприклад, у публікації щодо Анатолія Крупського після спроби критикувати його присутність у владі різних часів і режимів: «Впрочем, тогда уже говорили, что такой человек, конечно же, нужен такому мощному промышленному центру как Днепропетровск. Ещё бы! Бывший комсомольский лидер (а там дураков не держали), предприниматель, «крепкий хозяйственник». Последнее считалось главным достоинством Анатолия Крупского«.

А так журналіст «критикує» Загіда Краснова і «аналізує» особистість Тетяни Ричкової:

krasnov-richkova DV

Не новою, але вихідкою штабів стало поширення публікації політичного журналіста Андрія Богатирьова про аналіз ситуації на окрузі після зняття кандидатури Оксани Томчук. Цей матеріал з’явився майже на усіх аналізованих сайтах, і «спалився» через позначку «політична агітація» у газеті «Наше місто».

NM bogatirev_730x467

І не про вибори

Крім фігурантів виборчого списку у політичній джинсі регіональних ЗМІ з’являлися і інші особи. Зокрема, у газеті «Наше місто» повідомлення про діяльність міської ради перетворюються на особистий піар міського голови. Наприклад, публікація під назвою: «Борис Филатов: «Закон нужно выполнять, а не переписывать!» у номері від 23 червня, де міський голова висловлює свою думку на питання-компліменти: «Борис Альбертович, в 1997 году, через год после принятия Конституции независимой Украины, вы защитили диссертацию по специальности»Теория права. Философия права», став самым молодым на тот момент кандидатом юридических наук в стране….».

Схожі повідомлення просто копіюють із релізів прес-служби «Міський сайт», Дніпроград, час від часу новини з ознаками джинси за участі Філатова з’являються на Dnepr.Info. У Дніпрограда найбільша концентрація програмних новин партії «Укроп», політичних заяв нардепів Віталія Купрія та Андрія Денисенка. У газеті «Зоря» майже у кожному випуску на першій шпальті красується портрет голови обласної ради Гліба Пригунова.

У «Дніпрі Вечірньому» та «Вістях Придніпров’я» за півтора місяці з’явилося по одному повідомленню рекламного характеру в інтересах ініціативи колишнього головного податківця часів Януковича Олександра Клименка «Успішна країна».

А на шпальтах «Дніпра Вечірнього» та «Вістей Придніпров’я» розвернулася кампанія міжнародного масштабу. Публікації, що містять ознаки політичного замовлення, критикували заяви спікера парламенту Андрія Парубія. В наступних публікаціях містилася уже позиція з осудом політика з боку європейських депутатів. В більшості цих повідомлень не фігурує імен конкретних політиків чи політсил. А от у»Вістях Придніпров’я» від 9 червня стаття позначена зірочкою – так редакція відокремлює рекламні матеріали – і в ній» єдиною політсилою», яка засудила «радикального» парламентаря, виступає «Опозиційний блок». Тут варто згадати, що в одній з публікацій фігурує коментар від імені члена польського сейму Томаша Ржимовські. І в цьому контексті важко не згадати, що у липні Польща визнала геноцидом Волинську трагедію, що із занепокоєнням сприйняли в Україні як ознаку зміни курсу в досить теплих україно-польських стосунках.

parubiy-opoblok

Звісно, ніхто і не припускає, що публікації у місцевій пресі вплинули на цей процес. Але очевидно, що медіа тут без жодних докорів сумління сприяють політикам у підживленні конфліктів між різними групами українського суспільства, чиї нерви і так на межі після понад двох років війни.

*З усіма кількісними показниками моніторингу можна ознайомитися за посиланням. Джерела для моніторингу обиралися за критеріями відвідуваності, популярності, впізнаваності та наявності власних публікацій. Щодо критеріїв визначення матеріалів з ознаками замовлення можна дізнатися тут. Для співставлення політики видання та розміщеної джинси можна розглянути аналіз медіавласності ЗМІ Дніпра станом на осінь минулого року.

 

Автор: Зоя Красовська, регіональна представниця ІМІ в Дніпропетровській області

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: Кто и как сбрасывался на выборы кандидатам по 27 округу — исследование ЧЕСТНО
Сколько кандидатов в депутаты по 27 округу в Днепре не отчитались о расходах на выборы?
Чьи деньги потратили кандидаты в депутаты по 27 округу на избирательную кампанию?
Валентин Резниченко поблагодарил всех, кто организовывал выборы на 27-м округе Днепропетровской области
Депутатом ВР от Днепра стала Татьяна Рычкова