Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Вибори      Євроінтеграція     Реформи     Транспорт     Децентралізація     Кадрова політика     COVID-19


Кампания кандидатов в Президенты в апреле была конкурентной и часто конфликтной — ОПОРА

В апреле 2019 года предвыборная кампания кандидатов на пост Президента Украины Владимира Зеленского и Петра Порошенко имела конкурентный и часто конфликтный характеры. Особенностью периода между первым и вторым турами голосования стало проведение негативных агитационных кампаний против кандидатов на пост Президента Украины. Ключевой проблематикой политических противостояний кандидатов стал вопрос организации публичных дебатов между ними. В то же время наиболее заметной особенностью стало отсутствие визитов кандидатов в регионы, сообщает ОПОРА (далее – УКР.).

Офіційно передвиборча агітація перед повторним голосуванням розпочалася 8 квітня 2019 року. Таким чином на агітаційну кампанію двох кандидатів-переможців першого туру голосування формально відводилося 12 днів (з 8-го до 19-го квітня включно). Обмежені часові рамки кампанії вплинули на формат активностей кандидатів, які сконцентрувалися на агітації в ЗМІ та зовнішній рекламі. При чому такого типу агітація в різних прихованих формах не припинялася в період від 30 березня до 7 квітня, попри законодавчу заборону. Фінансові витрати на агітаційну діяльність у цей час мали відверто тіньовий характер, адже здійснювалися не з виборчих фондів.

Претенденти на посаду Глави держави достатньо активно використовували ЗМІ, соціальні мережі та зовнішні рекламні носії для передвиборної агітації. Ключовою проблематикою політичних протистоянь стало питання організації публічних дебатів між кандидатами. Незважаючи на чинні положення Закону України «Про вибори Президента України» та відповідної постанови ЦВК щодо організації телевізійних дебатів за рахунок коштів Державного бюджету України, кандидати попередньо узгодили проведення дебатів за рахунок коштів виборчих фондів. При цьому формат проведення такого заходу передвиборної агітації залишається невідомим станом на момент оприлюднення цього звіту.

Відсутність регіональних візитів кандидатів у Президенти – найбільш помітна особливість агітаційної кампанії в квітні. І якщо для Володимира Зеленського відмова від проведення мітингів, пікетів, зустрічей з виборцями була звичною практикою протягом усієї кампанії, то Петро Порошенко в минулому місяці залишався одним з лідерів за кількістю відвіданих областей та проведених публічних заходів (так, в березні 2019 року він відвідав 18 регіонів). Також зменшилася активність віп-агітаторів у регіонах і фактично не фіксувалися випадки передвиборчої благодійності кандидатів.

У цілому протягом квітня спостерігався значно нижчий рівень агітаційної активності з боку кандидатів на пост Президента України та їхніх команд у порівнянні з попередніми періодами виборчого процесу. Регіональні передвиборчі штаби Петра Порошенка в квітні відмовились від масового розміщення інформаційних вуличних наметів, натомість продовжували поширювання друкованої агітаційної продукції через мережу агітаторів. Друкована агітаційна продукція Володимира Зеленського цільово не поширювалася, але була доступна у регіональних штабах кандидата.

За відсутності регіональних заходів кандидати продовжували використовувати білборди і сітілайти та політичну рекламу в ЗМІ як основну форму агітаційної діяльності.

Агітація на зовнішніх рекламних носіях залишалася найпоширенішою формою передвиборної активності з боку обох кандидатів у квітні. Зміни торкнулися не лише оновлення змісту політичної реклами і появи нових гасел, але проявилися у активнішому використанні «чорного піару» та прихованої агітації.

Матеріали зовнішньої політичної реклами штаби замовляли і розповсюджували централізовано, не використовуючи регіональні особливості. Команда Петра Порошенка в межах усієї України розмістила білборди із зображенням кандидата та президента Росії Володимира Путіна (а також без нього) з новим гаслом «21 квітня – вирішальний вибір». Інший тип поширених кандидатом білбордів містив гасло «Головне – не втратити країну». Також продовжувалося тиражування матеріалів зовнішньої агітації із написом «Думай».

З боку команди Володимира Зеленського протягом останнього місяця в різних областях України поширювалися сітілайти з новими гаслами «Кінець епохи брехні», «Кінець епохи жадібності» та «Кінець епохи бідності».

Низька інтенсивність передвиборчої кампанії у регіонах України та на рівні територіальних громад вплинула і на кількість порушень виборчого законодавства. Зважаючи на відсутність помітних активностей місцевих структур кандидатів на пост Президента України, спостерігачі ОПОРИ не зафіксували системних випадків недотримання виборчого законодавства.

Особливістю періоду між першим та другим турами голосування стало проведення негативних агітаційних кампаній проти кандидатів на пост Президента України. Масова контрагітація нерідко була анонімною, а джерела фінансування такої активності не були прозорими. До кампаній із контрагітації достатньо активно залучались окремі неурядові організації, які проводили агітацію проти кандидатів на пост Президента України. Як засвідчує моніторинг ОПОРИ, найбільш активно розповсюджувались матеріали негативного характеру щодо кандидата Володимира Зеленського, але і Петро Порошенко був об’єктом таких інформаційних кампаній.

У квітні 2019 року спостерігачі ОПОРИ відзначають кардинальне зменшення проявів адміністративного ресурсу, у порівнянні із періодом передвиборної агітації до першого туру. Посадові та службові особи місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, як правило, утримувались від участі у процесі передвиборної агітації. Але, як і під час агітаційної кампанії до 31 грудня, офіційні веб-сайти низки облдержадміністрацій та райдержадміністрацій продовжували розміщувати агітаційні матеріали на користь кандидата на пост Президента України Петра Порошенка. Інциденти щодо розміщення на офіційних веб-сайтах органів влади матеріалів із фактичною агітацією на користь кандидата на пост Президента України Петра Порошенка масово були зафіксовані в Київській, Закарпатській, Запорізькій, Тернопільській областях та інших регіонах України. Інформаційні повідомлення місцевих органів влади, як правило, не містили прямих закликів голосувати за чинного Главу держави, але спрямовувались на підтримку його передвиборної кампанії або негативне висвітлення діяльності кандидата на пост Президента України Володимира Зеленського.

Ключовим викликом для організації повторного голосування стало формування дільничних виборчих комісій. У зв’язку із недостатньою активністю кандидатів на пост Президента України щодо подання кандидатур до складу ДВК, ОВК за власними поданнями сформували 15% складу ДВК, залучивши власними силами близько 60 тисяч осіб. 48% членів ДВК представляють кандидата Володимира Зеленського, 37% – Петра Порошенка. Кризова ситуація з неповним використанням кандидатами свого права формувати ДВК у черговий раз засвідчує необхідність удосконалити систему адміністрування виборчого процесу. Зокрема, мова повинна йти і про посилення фінансових мотивацій з боку держави для громадян, які організовують вибори.

«За нашою інформацією остання дільнична виборча комісія була створена 17 квітня, хоча законодавством передбачено, що цей процес має завершитись до кінця доби 15 квітня. На нашу думку, це, звичайно, процедурне порушення. Але найголовніше те, що ДВК таки були сформовані й ми сподіваємо, що в день виборів вони розпочнуть свою роботу в належний спосіб у відповідності до законодавства. Хочу нагадати, що повноважним є склад ДВК у день голосування, якщо свою роботу розпочне у складі 50% + 1 член комісії від максимального складу. Тобто, це 9 осіб для великих дільниць, 8 для середніх і 7 для малих. Тож ми сподіваємось, що не буде проблем організаційного характеру, які можуть вплинути на хід виборчого процесу», — зазначила координаторка виборчих програм Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська.

 

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: Изменения в Избирательный кодекс вступили в силу
Верховная Рада приняла изменения в Избирательный кодекс
ЦИК разрешила голосовать на местных выборах по месту жительства
Днепровский эксперт рассказал об избирательной кампании-2020
Выборы-2020: каким может быть бюллетень для больших громад