Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Вибори      Євроінтеграція     Реформи     Транспорт     Децентралізація     Кадрова політика     COVID-19


Переформатування громадської ради Дніпра: зміни у складі та додаткові повноваження

Для забезпечення участі громадськості у формуванні, реалізації державної політики та вирішенні питань місцевого значення при органах влади утворюються громадські ради.

Діяльність цих консультативно-дорадчих органів регламентується Постановою КМУ від 3 листопада 2010 року № 996. Документ унормовує діяльність громадських рад при органах виконавчої влади та носить рекомендаційний характер для громадських рад, що утворюються при органах місцевого самоврядування.

Як у Дніпрі?

Діюче до 19 лютого 2020 року Положення про громадську раду при Дніпровській міськраді було розроблено з урахуванням Типового положення, затвердженого вищезазначеним документом.

Але існують певні відмінності, зокрема:

  1. Рекомендований у Типовому положенні кількісний склад громадської ради не може становити більше ніж 35 осіб. У Положенні про громадську раду Дніпра зазначалося, що максимальний кількісний склад — 70 інститутів громадянського суспільства.
  2. Рекомендований строк повноважень складу громадської ради становить два роки з дня затвердження. У Дніпрі строк повноважень громадської ради необмежений, а строк повноважень її складу — впродовж каденції Дніпровської міськради.
  3. У Положенні про громадську раду передбачена можливість додаткового включення до її складу (кооптація) за наявності кількісного складу менше 70 інститутів громадянського суспільства. У Типовому положенні така процедура не передбачена.

Запропоновані зміни

На загальних зборах 12 лютого 2020 року громадська рада розглянула 14 кандидатур, делегованих від інститутів громадянського суспільства до складу ради у зв’язку з кооптацією.

Також були розглянуті наступні зміни до Положення про раду:

  1. Надати громадській раді право звернутися до міського голови з пропозицією про ветування рішення міської ради.
  2. Надати громадській раді право звернутися до міського голови з пропозицією про повторне включення до порядку денного найближчої сесії проекту рішення, яке громадська рада вважає потрібним, якщо міськрада його не прийняла.
  3. Не зазначати у Положенні строк повноважень складу громадської ради, тобто зробити його необмеженим.
  4. Прибрати з документу максимальний кількісний склад громадської ради.
  5. Ввести до структури громадської ради посаду заступника голови та наділити його повноваженнями виконувати обов’язки голови ради за його тимчасової відсутності.
  6. Змінити кількість членів правління громадської ради та механізм прийняття правлінням рішень.

За новий склад громадської ради та зміни до Положення проголосувала більшість членів громадської ради. Відповідне рішення було винесене на затвердження чергової сесії міськради 19 лютого 2020 року.

Реакція громадськості та депутатів міськради

Одразу після оприлюднення, запропоновані зміни викликали бурхливі дискусії. Лунали думки, що нові повноваження значно посилять вплив громадської ради та відкриють нові перспективі цьому органу, який раніше був виключно дорадчим. Зазначалося, що члени ради мають обиратися відкрито, а не бути кооптовані. Крім того, жоден орган не повинен мати необмежений строк повноважень, а оновлення складу ради має відбуватися кожні два роки, як передбачає чинне українське законодавство.

Проте й новий склад, і зміни до Положення підтримала більшість депутатів Дніпровської міськради під час засідання сесії.

Єдиний пункт, який не знайшов підтримки, — про необмежений строк повноважень складу громадської ради. Було вирішено дотриматися рекомендацій, викладених у Типовому положенні, та встановити його на період два роки. Тобто відбулося навіть скорочення строку повноважень складу громадської ради, як порівняти з попередньою редакцією документу, що його регламентував.

Коментарі дніпровських експертів

На думку громадського активіста, експерта Мережі UPLAN Романа Сердюка, у наших реаліях громадська рада — абсолютно непотрібний орган, який у більшості випадків покликаний схвалювати рішення органів влади та місцевого самоврядування, в тому числі непопулярні.

Прописані у Постанові КМУ положення — практика, призначена для КМУ, органів виконавчої влади, а не для органів місцевого самоврядування. Тому для них вона є рекомендованою, тож ОМС вправі встановлювати власні правила гри.

Зупинити рішення міськради — право міського голови, але звернутися до нього з такою пропозицією має право кожний.

«У доповненні повноважень громадської ради насправді немає ніякої законодавчої новели. Просто тепер це записано окремим пунктом у Положенні про неї. От якби громадську раду наділили правом зупиняти рішення міськради, тоді можна було б говорити про істотне посилення її впливовості», — коментує Роман Сердюк.

Інша справа — нові можливості для створення наглядових рад при комунальних підприємствах міста (КП), до яких зможуть увійти представники громадськості, затверджені громадською радою.

Створення наглядових рад при КП давно передбачено діючим законодавством. До їхньої компетенції входить обрання та призначення керівника, контроль та спрямування діяльності підприємства.

На необхідності створення наглядових рад у Дніпрі наполягали й представники громадських організацій, що здійснювали моніторинг відкритості міської влади.

«Тепер можна виконати ці вимоги: створити наглядові ради при кожному міському КП, надати їм достатні повноваження та навіть включити до їхнього складу представників громадської ради. Це дозволить не тільки формально виконати рекомендації громадськості, а й піднятися Дніпровській міськраді у рейтингу прозорості», — допускає Роман Сердюк.

На думку регіональної координаторки Мережі UPLAN Анни Колохіної, Постанова КМУ та запропонований у ній механізм взаємодії громадськості та органів влади вже не відповідають сучасним потребам.

«Потрібно знайти адекватні механізми забезпечення участі громадськості в реалізації місцевих політик та одночасно передбачити механізми протидії створенню та існуванню «кишенькових дорадчих органів». Нагальною потребою є вироблення стратегії розвитку громадянського суспільства з урахуванням поглиблення процесів децентралізації», — констатує Анна Колохіна.

Матеріал підготувала
Наталя Головата

Джерело: UPLAN

 

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: У Дніпрі відбулося підсумкове засідання Громадської ради
Депутати Дніпра внесли зміни до положення про Громадську раду при міськраді
Як організувати ефективну роботу консультативно-дорадчих органів (ВІДЕО)
Дніпропетровська ОДА оголосила про формування нового складу громадської ради: як подати заяву?
До 30-річчя незалежності України: у ДніпроОДА активісти говорили про розвиток громадянського суспільства