Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Допомога ВПО      Відбудова України      Євроінтеграція     Реформи     Децентралізація                                                                                Корупція      Декомунізація      Е-урядування      Кадрова політика     Вибори


Місцеві вибори-2020: проблеми Дніпра та виклики перед кандидатами

25 жовтня 2020 року жителі Дніпра залишать вдома дітей, візьмуть із собою особисті ручки та паспорти, вдягнуть захисні маски або респіратори та попрямують на виборчі дільниці.

Там вони зможуть віддати свої голоси за кандидата, якого вважатимуть доброчесним для посади міського голови, та за політичну партію, членів якої хочуть бачити серед депутатів обласної, міської і районної рад.

Тож у кандидатів є час і можливість донести своє бачення шляхів розв’язання місцевих проблем, а у виборців — розібратися у нововведеннях виборчого законодавства, раціонально оцінити можливості різних кандидатів та врешті зробити свідомий вибір.

Від діяльності органів місцевого самоврядування багато залежить не тільки в межах цих населених пунктів та регіонів, а загалом ситуація по Україні.

«Першочергово кандидати в депутати місцевих рад мають зосередитися на питаннях місцевого розвитку, які належать до їхньої компетенції. А виборці мають змусити кандидатів зосередитися саме на цих питаннях», — наголошує Ігор Коліушко, голова правління Центру політико-правових реформ, член Виборчої Ради UA.

Які проблеми турбують дніпрян

Жителі Дніпра чітко уявляють найбільші проблеми міста. За результатами опитування, для новообраної влади міста після місцевих виборів пріоритетними сферами мають бути медичні заклади (42 %), створення робочих місць (29 %), соціальний захист (22 %), боротьба з корупцією (21 %), дороги (19 %), житлово-комунальне господарство (18 %), громадський транспорт (11 %), екологія (10 %), рівень безпеки у місті (10 %) та школи (9 %).

Наступний крок — з’ясувати, як планують вирішувати ці проблеми кандидати на посаду міського голови та в депутати міськради.

«Коли кандидат говорить, наприклад, про необхідність розвитку інфраструктури, то завдання виборців з’ясувати, що саме мається на увазі, які пріоритетні напрямки або об’єкти, щоб потім відслідковувати, що було зроблено. А кандидатам слід зосередитися на тому, щоб слова не розходилися зі справами, і ті очікування, які є у жителів, справджувалися», — зазначає Анна Колохіна, регіональна координаторка Виборчої Ради Дніпра та Мережі UPLAN.

За інформацією Дмитра Чернишова, регіонального координатора Всеукраїнської ініціативи «Активна Громада» у Дніпрі, деякі виборчі програми містять абстрактні обіцянки, як-от: якісні дороги у місті, доступний і зручний громадський транспорт, чисте повітря тощо. Не зрозуміло, що конкретно мається на увазі, як це буде виконуватися і протягом якого часу.

Водночас розпливчатість передвиборчих обіцянок на зразок «впровадження європейських практик урядування», «залучення інвестицій», «благоустрій парків», «боротьба з корупцією» несуть описовий характер щоденної роботи органів місцевого самоврядування. Такі обіцянки складно виміряти за ефективністю їхнього виконання.

Виклики перед виборцями та кандидатами

Як поєднати уявну картинку ідеальної ситуації у місті або області з пропозиціями, які надходять від політичних партій?

Власне це один із викликів для політичних партій: від загальних гасел і в рамках дуже стислих термінів максимально повно донести своє бачення вирішення тих чи інших проблем і взагалі показати свої пріоритети та бачення.

Порівняно з парламентськими, президентськими виборами, активність виборців на місцевих виборах зазвичай менша. Та оскільки ситуація ускладнюється наявною епідситуацією і пов’язаними із карантином вимогами до організації дня голосування, суттєвий виклик для політичних партій — максимально залучити виборців до голосування.

Також слід звернути увагу виборців на нововведення у правилах голосування.

Дніпряни отримають чотири бюлетені, аби обрати міського голову і депутатів у обласну, міську та районну ради. І якщо бюлетень для голосування за міського голову матиме традиційний вигляд (виборцям треба буде обрати зі списку прізвищ одного кандидата і поставити навпроти нього позначку), то інші три бюлетені будуть незвичними.

У бюлетенях для голосування за депутатів міської, районної та обласної ради окрім позначки за партію необхідно буде вписати номер кандидата від цієї партії.

Тут можуть виникати складнощі, адже номер кандидата слід максимально точно вписати у квадратик для позначок, розкреслений у вигляді трафарету, який раніше можна було побачити на поштових конвертах і листівках.

За словами Анни Колохіної, на сьогоднішній день громадські організації дуже багато роблять задля того, щоб максимально донести до виборців ці нові правила та мінімізувати кількість зіпсованих бюлетенів. Політичні партії, як головні гравці виборчого процесу, також мають максимально на це звернути увагу своїх потенційних виборців.

Партизація виборів: можливі наслідки

За новим виборчим законодавством відчутно посилюється роль політичних партій: тотальну партизацію поширено до громад з понад 10 тисяч виборців.

На думку Ігоря Коліушка, це становить велику загрозу централізації впливу з боку Києва на діяльність органів місцевого самоврядування. Тому необхідно звернути увагу громадян на те, що вони можуть вирішувати своїми силами, силами своїх органів місцевого самоврядування.

Політичні партії вже достатньо давно присутні у місцевих радах. «Інше питання, що кожний електоральний цикл ми спостерігаємо нові політичні об’єднання. Зокрема у Дніпрі набирають обертів так звані регіональні партії», — зазначає Анна Колохіна.

Майбутнє цієї партизації здебільшого залежить від того, яка буде внутрішня партійна дисципліна та як партійні осередки будуватимуть свою роботу у міжвиборчий період. Бо поки ми спостерігаємо, що переважна більшість політпартій є одноразовими проєктами під конкретні вибори.

Наталя Головата,
комунікаційна менеджерка Громадської мережі публічного права
та адміністрації UPLAN у Дніпропетровській області

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: Адмінпослуги та адмінпроцедура: підсумки квітня 2023
Адмінпослуги та адмінпроцедура: підсумки березня
«Особливість наших моніторингових досліджень — надання рекомендацій для покращення рівня сервісу ЦНАП», — Анна Колохіна, координаторка Мережі UPLAN у Дніпропетровській області
Експертка розповіла про поразки й перемоги на фронті адмінпослуг у жовтні
П’ять років Мережі UPLAN: головне — це люди, на яких все тримається