Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Допомога ВПО      Відбудова України      Євроінтеграція     Реформи     Децентралізація                                                                                Корупція      Декомунізація      Е-урядування      Кадрова політика     Вибори


Актуальні питання оновлення Стратегії реформування державного управління

Реформа врядування активно стартувала у 2016 році зі вступом у дію Закону України «Про державну службу».

У рамках першої ухваленої стратегії реформування державного управління (далі — СРДУ) до 2020 року з’явилися державні секретарі, конкурси на державну службу, потім директорати в пілотних міністерствах, потім — в усіх міністерствах.

Упродовж останніх п’яти років відбувається активний розвиток врядування в рамках євроінтеграційного процесу.

Зараз триває процес оновлення СРДУ до 2025 року, який включатиме перегляд її цілей, заходів та показників результативності.

У цілому реформа державного управління — це про три речі, які тісно між собою пов’язані та доповнюють одна одну:

  • професійна державна служба;
  • ефективне врядування;
  • якісні та доступні послуги.

Відсутність загальної адміністративної процедури, яка регулює взаємодію з усіма органами державної влади замість великої кількості різних процедур та правил, — одна з головних проблем у сфері надання адміністративних послуг.

Експертна громадськість і парламентарії вже підготували та ретельно опрацювали законопроєкт № 3475, який потребує якнайшвидшого ухвалення Верховною Радою.

Але якщо прийняття Закону «Про адміністративну процедуру» наразі виглядає як питання, яке буде вирішено з дня на день, то імплементація норм цього нормативно-правового акта в щоденній практиці врядування — це завдання на наступні декілька років.

Проведення навчання державних службовців та інформування населення про загальну адміністративну процедуру мають стати спільним завданням як для органів влади, так і для інститутів громадянського суспільства.

Реформа врядування дуже дотична до реформи децентралізації. Максимальне наближення послуг до людей неможливе без створення розгалуженої мережі ЦНАП та збільшення спектру надаваних послуг.

Зараз можна впевнено стверджувати, що саме розвиток ЦНАП є найбільш успішним напрямком у реалізації СРДУ, якій дуже позитивно сприймається у суспільстві.

Кабінет міністрів України регулярно оновлює перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади, що надаються через ЦНАП. Але такі дії не призводять до автоматичної інтеграції цих послуг у ЦНАП у громадах.

І зараз спостерігається ситуація нерівного доступу мешканців громад до отримання адміністративних послуг соціального характеру, пенсійних послуг, послуг у сфері РАГС. Одні громади надають ці послуги через ЦНАП, інші — ні.

Виправити цю ситуацію допоможе запровадження системного незалежного моніторингу діяльності ЦНАП як з боку органів влади, так і з боку інститутів громадянського суспільства.

Сподіваємося, що належні ЦНАП з’являться у кожній громаді до кінця 2024 року.

Втім, задля забезпечення сталого надання послуг замало знайти в громаді кошти на ремонт приміщення ЦНАП, його облаштування тощо.

Надання послуг не має бути фінансово збитковим для бюджету громади. Саме тому потрібно якнайшвидше ухвалити законопроєкт № 4380 «Про адміністративний збір», який визначає єдині засади та критерії платності й безплатності адмінпослуг, порядок визначення конкретних розмірів адміністративного збору, процедуру його сплати.

Надходження адміністративних зборів мають стати ресурсною базою для подальшої підтримки розвитку ЦНАП.

У разі ухвалення, закон «Про адміністративний збір» також стимулюватиме користування електронними послугами (що будуть на 25 % дешевшими).

Наразі кількість надаваних електронних послуг в Україні невелика.

Подальша цифровізація послуг великою мірою стримується відсутністю ухваленого закону «Про публічні електронні реєстри». Відповідний законопроєкт № 2110 вже влітку 2020 року був готовий до другого читання у Верховній Раді.

Нагальною потребою є забезпечення його широкого обговорення в експертній спільності та із залученням представників організацій громадянського суспільства.

 

Анна Колохіна,
голова правління Дніпровського центру соціальних досліджень,
регіональна координаторка Громадської мережі публічного права
та адміністрації UPLAN у Дніпропетровській області

 

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: Дніпровська експертка Анна Колохіна: 65% українців задоволені обслуговуванням у держустановах
Уряд схвалив Стратегію реформування державного управління України до 2025 року
Уряд планує зменшити чисельність держслужбовців на 10%