Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Допомога ВПО      Відбудова України      Євроінтеграція     Реформи     Децентралізація                                                                                Корупція      Декомунізація      Е-урядування      Кадрова політика     Вибори


Індекс конкурентоспроможності міст 2021: результат Дніпра

Одинадцять міст Хмельницький, Івано-Франківськ, Львів, Мукачево, Бахмут, Тернопіль, Вінниця, Маріуполь, Олександрія, Мелітополь та Чернігів є містами з найбільш сприятливим бізнес-кліматом та ефективним економічним врядуванням у цьому році.

Такими є результати дослідження “Індекс конкурентоспроможності міст України (ІКМ) 2021”, яке провела Програма USAID “Конкурентоспроможна економіка України” (КЕУ) спільно з компанією Інфо Сапієнс, Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій.

Для вимірювання ІКМ 2021, Програма USAID КЕУ, в партнерстві з компанією Інфо Сапієнс, провела масштабне опитування у 45 найбільших містах України — 24 обласні центри та 21 місто з населенням від 73 тис. осіб. За його результатами та зібраних статистичних даних з міст, Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій підготовлено звіт та рейтинг міст-учасників, а також проаналізовано показники ІКМ 2021 з минулорічними — ІКМ 2019/2020.

Повний звіт ІКМ 2021 та рейтинг усіх міст можна переглянути за посиланням.

Згідно з результатами дослідження, Дніпро посіло 38му сходинку з результатом ІКМ 2021 43,64 бала. Таким чином Дніпро належить до групи міст з низьким ІКМ.

Дніпро отримало один з найнижчих результатів у Дніпропетровській області. Меншу кількість балів має лише Кам’янське, яке відстає більш як на 2 бала (43те місце). Інші представники регіону належать до групи міст зі середнім ІКМ: Нікополь (12-те місце), Павлоград (26-те місце) та Кривий Ріг (33-те місце).

Серед обласних центрів місто Дніпро посіло 19ту сходинку (42,87 бала) й також належить до групи міст з низьким ІКМ.

Порівняно з ІКМ 2019/2020, Дніпро погіршило результат на 7,81 бала. Окрім цього місто опустилося на 4 сходинки в рейтингу обласних центрів. Таким чином Дніпро продемонструвало найбільше падіння ІКМ порівняно з попередньою хвилею дослідження. Це одне з двох міст (крім Миколаєва), які перейшли з групи міст зі середнім ІКМ до групи з низьким ІКМ.

Головні результати Дніпра коротко:

  • Дніпро продемонструвало високий результат лише в одному компоненті «Вартість дотримання законодавства». Однак отриманих балів було досить лише для 19-го місця в компоненті.
  • Найбільш проблемним для міста є компонент «Започаткування бізнесу», де місто посіло лише 44ту сходинку. Однак така проблема є типовою для великих міст України, де висока бізнес активність та більше навантаження чиновників, відповідальних за адміністративні послуги.
  • Кожен п’ятий опитаний (21,4%) в Дніпрі стикався з перешкодами під час проходження процедури реєстрації бізнесу у 2019 2020 роках.
  • У Дніпрі в 2019 2020 роках державна реєстрація бізнесу в середньому тривала 14,4 дня, що більш як у 2 рази перевищує середній для країни показник (6,3 дня).
  • Лише 19,5% опитаних у місті повідомили, що інформація про наявність земель комунальної власності, які ще не були надані в користування та можуть бути використані під забудову або для іншого цільового призначення, є доступною (середній показник для міст 27,4%).
  • Підприємці Дніпра також низько оцінюють доступність інших даних. Зокрема лише 12,6% опитаних вважають, що доступ до інформації щодо місцевого бюджету можна оцінити на «добре» та «відмінно».
  • Лише 14,3% опитаних позитивно оцінюють доступ до місцевих регуляторних актів.
  • Дніпро є одним з міст, де у 2019 2020 роках підприємці найчастіше зазнавали спроб рейдерського захоплення. Про це повідомили 5,6% опитаних.
  • Лише 32,0% підприємців знають про конкретні антикорупційні заходи влади. Водночас 7,4% стикалися з «неформальними платежами» при спілкуванні з представниками міської влади з будьяких питань впродовж 2019 2020 років (нижче ніж показник для всіх опитаних 9,6%).
  • Підприємці Дніпра краще порівняно з більшістю міст оцінюють якість місцевої робочої сили 16,2% оцінок «відмінно» та «добре» (11,0% середній показник для всіх міст).
  • Результати вказують на проблеми з публічноприватним діалогом у місті лише 38ме місце Дніпра у відповідному вимірі. Лише 8,1% опитаних вважають, що мають «дуже значні» та «значні» можливості брати участь у розробці місцевих стратегічних документів (стратегій, програм, планів тощо).
  • Лише чверть опитаних (24,8%) вважають, що міська влада «дуже добре» або «добре» ставиться до приватного бізнесу.
  • У Дніпрі одна з найвищих часток підприємців, котрі позитивно (на «відмінно» та «добре») оцінюють якість місцевої робочої сили 17,0% опитаних. Це в 1,5 рази вище від показника для всіх опитаних в цілому 11,0%.

Перешкоди для ведення бізнесу в Дніпрі

Головною перешкодою для ведення бізнесу у Дніпрі стали епідемія коронавірусу та карантин. На цю проблему вказали 37% представників місцевого бізнесу, що менше, ніж у середньому у всіх містах в Україні (43%), де ця проблема також вийшла на перше місце.

З невеликим відривом на другому місці серед проблем для бізнесу у Дніпрі високі податки, які назвали перешкодою 33% опитаних. В Україні загалом ця проблема знаходиться на третьому місці рейтингу перешкод.

Однакові частки опитаних керівників бізнесу Дніпра по 23% повідомляють про низький попит та брак кваліфікованої робочої сили. В той час як у Дніпрі частка підприємців та фірм, які відчувають брак кваліфікованих працівників, збігається з відповідною часткою в опитуванні загалом, то низький попит тут відчувається менше. Загалом в Україні з низьким попитом зіштовхнулися 33% керівників бізнесу і ця проблема зайняла друге місце у рейтингу перешкод.

Рекомендації експертів

Результати ІКМ 2021 дозволили виділити слабкі компоненти та виміри, з урахуванням яких запропоновано основні рекомендації для міста. Окрім цього, представникам місцевої влади необхідно звернути увагу на загальні рекомендації для всіх досліджених міст, а також рекомендації «найкращих практик» (підготовлених у рамках ІКМ 2019/2020)17.

Компонент 1. Започаткування бізнесу

  • Необхідно покращувати якість надання консультаційний послуг при процедурах реєстрації бізнесу, зокрема через активне залучення до надання консультацій безпосередньо державних реєстраторів, які надають послуги.
  • Необхідно забезпечити достатню кількість реєстраторів бізнесу.

Компонент 2. Доступ до публічного майна

  • Інформація про комунальне майно та аукціони на оренду має бути легко доступною сайті міської ради і на спеціалізованих міських порталах.
  • Необхідно поширювати серед бізнесу інформацію про відкриті дані міста та можливості їхнього використання.
  • Необхідно залучати бізнес до консультацій щодо розвитку платформ для ефективного поширення відкритих даних.

Компонент 3. Прозорість та відкритість даних

  • Необхідно підвищити рівень прозорості та відкритості даних щодо місцевого бюджету, місцевих регуляторних актів та публічних закупівель (зокрема через регулярну актуалізацію інформації на офіційному вебсайті, поширення на декількох платформах).
  • Необхідно поширювати серед бізнесу інформацію про відкриті дані міста та можливості їхнього використання.
  • Необхідно залучати бізнес до консультацій щодо розвитку платформ для ефективного поширення відкритих даних.

Компонент 8. Лідерство міської влади

  • Необхідно забезпечити постійну комунікацію та діалог між бізнесом та органами місцевого самоврядування, як через традиційні консультативнодорадчі органи, так і менш формальні платформи (візити на підприємства, «кава з мером» тощо) співпраці.
  • Необхідно активно залучати бізнес до розробки місцевих стратегій, консультацій щодо регуляторних актів та інших рішень і документів, які стосуються розвитку підприємництва.

Компонент 9. Ресурси для розвитку

  • Необхідно використовувати найкращі практики досліджених в ІКМ міст, для організації роботи інфраструктури підтримки підприємництва.
  • Необхідно поширювати серед місцевого бізнесу інформацію про найкращі практики ділових об’єднань України.

***

ІКМ — аналітичний інструмент для оцінки місцевого бізнес-клімату та ефективності економічного врядування. Його мета — стимулювати лідерство місцевої влади в економічному розвитку, виявляти регуляторні бар’єри, корупцію та непрозорість, подолання яких підвищить успішність бізнесу. Для інвесторів ІКМ може стати основою для прийняття рішень щодо доцільності інвестицій у містах, які беруть участь в ІКМ. А міській владі ІКМ дозволить ідентифікувати кращі практики та відмінності в бізнес-кліматі міст, виявити «слабкі місця» та можливості для покращення. Індекс може стати інструментом діалогу між містами та Урядом України, сприятиме покращенню бізнес-клімату й поширенню кращих регуляторних практик на місцевому та національному рівнях.

Під час дослідження ІКМ 2021 року опитано 7 тис. 454 суб’єктів підприємницької діяльності, які висловили думки про бізнес-клімат та про зусилля міської влади у створенні сприятливого середовища.

В опитуванні в Дніпрі взяли участь 221 суб’єкт підприємницької діяльності. Це 175 (79,2%) підприємстваюридичні особи та 46 (20,8%) ФОП. При аналізі відповідей масив було зважено за критерієм типу суб’єкта підприємницької діяльності респондентів для того, щоб він відповідав параметрам цільової вибірки, а саме 21,0% ФОП та 79,0% юридичних осіб.

ІКМ складається з 10 компонентів для оцінки різних аспектів конкурентоспроможності міст:

  1. Започаткування бізнесу
  2. Доступ до публічного майна
  3. Прозорість та відкритість даних
  4. Вартість дотримання законодавства
  5. Податки та збори
  6. Неформальні платежі та корупція
  7. Безпека ведення бізнесу
  8. Лідерство міської влади
  9. Ресурси для розвитку
  10. Підтримка інновацій

Аналітичний звіт “Індекс конкурентоспроможності міст 2021” Частина 1. Аналіз результатів дослідження (завантажити)

Аналітичний звіт “Індекс конкурентоспроможності міст 2021” Частина 2. Профілі міст
(завантажити)

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: Чи легко вести бізнес у Дніпрі? Результати опитування
Конкурентоспроможність міст: яке місце посів Нікополь
Індекс конкурентоспроможності міст 2021: результат Кам’янського