Одинадцять міст — Хмельницький, Івано-Франківськ, Львів, Мукачево, Бахмут, Тернопіль, Вінниця, Маріуполь, Олександрія, Мелітополь та Чернігів є містами з найбільш сприятливим бізнес-кліматом та ефективним економічним врядуванням у цьому році.
Такими є результати дослідження “Індекс конкурентоспроможності міст України (ІКМ) 2021”, яке провела Програма USAID “Конкурентоспроможна економіка України” (КЕУ) спільно з компанією Інфо Сапієнс, Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій.
Для вимірювання ІКМ 2021, Програма USAID КЕУ, в партнерстві з компанією Інфо Сапієнс, провела масштабне опитування у 45 найбільших містах України — 24 обласні центри та 21 місто з населенням від 73 тис. осіб. За його результатами та зібраних статистичних даних з міст, Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій підготовлено звіт та рейтинг міст-учасників, а також проаналізовано показники ІКМ 2021 з минулорічними — ІКМ 2019/2020.
Повний звіт ІКМ 2021 та рейтинг усіх міст можна переглянути за посиланням.
Згідно з результатами дослідження, Дніпро посіло 38—му сходинку з результатом ІКМ 2021 – 43,64 бала. Таким чином Дніпро належить до групи міст з низьким ІКМ.
Дніпро отримало один з найнижчих результатів у Дніпропетровській області. Меншу кількість балів має лише Кам’янське, яке відстає більш як на 2 бала (43—те місце). Інші представники регіону належать до групи міст зі середнім ІКМ: Нікополь (12-те місце), Павлоград (26-те місце) та Кривий Ріг (33-те місце).
Серед обласних центрів місто Дніпро посіло 19—ту сходинку (42,87 бала) й також належить до групи міст з низьким ІКМ.
Порівняно з ІКМ 2019/2020, Дніпро погіршило результат на 7,81 бала. Окрім цього місто опустилося на 4 сходинки в рейтингу обласних центрів. Таким чином Дніпро продемонструвало найбільше падіння ІКМ порівняно з попередньою хвилею дослідження. Це одне з двох міст (крім Миколаєва), які перейшли з групи міст зі середнім ІКМ до групи з низьким ІКМ.
Головні результати Дніпра коротко:
- Дніпро продемонструвало високий результат лише в одному компоненті – «Вартість дотримання законодавства». Однак отриманих балів було досить лише для 19-го місця в компоненті.
- Найбільш проблемним для міста є компонент «Започаткування бізнесу», де місто посіло лише 44—ту сходинку. Однак така проблема є типовою для великих міст України, де висока бізнес активність та більше навантаження чиновників, відповідальних за адміністративні послуги.
- Кожен п’ятий опитаний (21,4%) в Дніпрі стикався з перешкодами під час проходження процедури реєстрації бізнесу у 2019 – 2020 роках.
- У Дніпрі в 2019 – 2020 роках державна реєстрація бізнесу в середньому тривала 14,4 дня, що більш як у 2 рази перевищує середній для країни показник (6,3 дня).
- Лише 19,5% опитаних у місті повідомили, що інформація про наявність земель комунальної власності, які ще не були надані в користування та можуть бути використані під забудову або для іншого цільового призначення, є доступною (середній показник для міст – 27,4%).
- Підприємці Дніпра також низько оцінюють доступність інших даних. Зокрема лише 12,6% опитаних вважають, що доступ до інформації щодо місцевого бюджету можна оцінити на «добре» та «відмінно».
- Лише 14,3% опитаних позитивно оцінюють доступ до місцевих регуляторних актів.
- Дніпро є одним з міст, де у 2019 – 2020 роках підприємці найчастіше зазнавали спроб рейдерського захоплення. Про це повідомили 5,6% опитаних.
- Лише 32,0% підприємців знають про конкретні антикорупційні заходи влади. Водночас 7,4% — стикалися з «неформальними платежами» при спілкуванні з представниками міської влади з будь—яких питань впродовж 2019 – 2020 років (нижче ніж показник для всіх опитаних – 9,6%).
- Підприємці Дніпра краще порівняно з більшістю міст оцінюють якість місцевої робочої сили – 16,2% оцінок «відмінно» та «добре» (11,0% — середній показник для всіх міст).
- Результати вказують на проблеми з публічно—приватним діалогом у місті – лише 38—ме місце Дніпра у відповідному вимірі. Лише 8,1% опитаних вважають, що мають «дуже значні» та «значні» можливості брати участь у розробці місцевих стратегічних документів (стратегій, програм, планів тощо).
- Лише чверть опитаних (24,8%) вважають, що міська влада «дуже добре» або «добре» ставиться до приватного бізнесу.
- У Дніпрі одна з найвищих часток підприємців, котрі позитивно (на «відмінно» та «добре») оцінюють якість місцевої робочої сили – 17,0% опитаних. Це в 1,5 рази вище від показника для всіх опитаних в цілому – 11,0%.
Перешкоди для ведення бізнесу в Дніпрі
Головною перешкодою для ведення бізнесу у Дніпрі стали епідемія коронавірусу та карантин. На цю проблему вказали 37% представників місцевого бізнесу, що менше, ніж у середньому у всіх містах в Україні (43%), де ця проблема також вийшла на перше місце.
З невеликим відривом на другому місці серед проблем для бізнесу у Дніпрі – високі податки, які назвали перешкодою 33% опитаних. В Україні загалом ця проблема знаходиться на третьому місці рейтингу перешкод.
Однакові частки опитаних керівників бізнесу Дніпра – по 23% – повідомляють про низький попит та брак кваліфікованої робочої сили. В той час як у Дніпрі частка підприємців та фірм, які відчувають брак кваліфікованих працівників, збігається з відповідною часткою в опитуванні загалом, то низький попит тут відчувається менше. Загалом в Україні з низьким попитом зіштовхнулися 33% керівників бізнесу і ця проблема зайняла друге місце у рейтингу перешкод.
Рекомендації експертів
Результати ІКМ 2021 дозволили виділити слабкі компоненти та виміри, з урахуванням яких запропоновано основні рекомендації для міста. Окрім цього, представникам місцевої влади необхідно звернути увагу на загальні рекомендації для всіх досліджених міст, а також рекомендації «найкращих практик» (підготовлених у рамках ІКМ 2019/2020)17.
Компонент 1. Започаткування бізнесу
- Необхідно покращувати якість надання консультаційний послуг при процедурах реєстрації бізнесу, зокрема через активне залучення до надання консультацій безпосередньо державних реєстраторів, які надають послуги.
- Необхідно забезпечити достатню кількість реєстраторів бізнесу.
Компонент 2. Доступ до публічного майна
- Інформація про комунальне майно та аукціони на оренду має бути легко доступною сайті міської ради і на спеціалізованих міських порталах.
- Необхідно поширювати серед бізнесу інформацію про відкриті дані міста та можливості їхнього використання.
- Необхідно залучати бізнес до консультацій щодо розвитку платформ для ефективного поширення відкритих даних.
Компонент 3. Прозорість та відкритість даних
- Необхідно підвищити рівень прозорості та відкритості даних щодо місцевого бюджету, місцевих регуляторних актів та публічних закупівель (зокрема через регулярну актуалізацію інформації на офіційному веб—сайті, поширення на декількох платформах).
- Необхідно поширювати серед бізнесу інформацію про відкриті дані міста та можливості їхнього використання.
- Необхідно залучати бізнес до консультацій щодо розвитку платформ для ефективного поширення відкритих даних.
Компонент 8. Лідерство міської влади
- Необхідно забезпечити постійну комунікацію та діалог між бізнесом та органами місцевого самоврядування, як через традиційні консультативно—дорадчі органи, так і менш формальні платформи (візити на підприємства, «кава з мером» тощо) співпраці.
- Необхідно активно залучати бізнес до розробки місцевих стратегій, консультацій щодо регуляторних актів та інших рішень і документів, які стосуються розвитку підприємництва.
Компонент 9. Ресурси для розвитку
- Необхідно використовувати найкращі практики досліджених в ІКМ міст, для організації роботи інфраструктури підтримки підприємництва.
- Необхідно поширювати серед місцевого бізнесу інформацію про найкращі практики ділових об’єднань України.
***
ІКМ — аналітичний інструмент для оцінки місцевого бізнес-клімату та ефективності економічного врядування. Його мета — стимулювати лідерство місцевої влади в економічному розвитку, виявляти регуляторні бар’єри, корупцію та непрозорість, подолання яких підвищить успішність бізнесу. Для інвесторів ІКМ може стати основою для прийняття рішень щодо доцільності інвестицій у містах, які беруть участь в ІКМ. А міській владі ІКМ дозволить ідентифікувати кращі практики та відмінності в бізнес-кліматі міст, виявити «слабкі місця» та можливості для покращення. Індекс може стати інструментом діалогу між містами та Урядом України, сприятиме покращенню бізнес-клімату й поширенню кращих регуляторних практик на місцевому та національному рівнях.
Під час дослідження ІКМ 2021 року опитано 7 тис. 454 суб’єктів підприємницької діяльності, які висловили думки про бізнес-клімат та про зусилля міської влади у створенні сприятливого середовища.
В опитуванні в Дніпрі взяли участь 221 суб’єкт підприємницької діяльності. Це 175 (79,2%) підприємства—юридичні особи та 46 (20,8%) ФОП. При аналізі відповідей масив було зважено за критерієм типу суб’єкта підприємницької діяльності респондентів для того, щоб він відповідав параметрам цільової вибірки, а саме 21,0% ФОП та 79,0% юридичних осіб.
ІКМ складається з 10 компонентів для оцінки різних аспектів конкурентоспроможності міст:
- Започаткування бізнесу
- Доступ до публічного майна
- Прозорість та відкритість даних
- Вартість дотримання законодавства
- Податки та збори
- Неформальні платежі та корупція
- Безпека ведення бізнесу
- Лідерство міської влади
- Ресурси для розвитку
- Підтримка інновацій
Аналітичний звіт “Індекс конкурентоспроможності міст 2021” Частина 1. Аналіз результатів дослідження (завантажити)
Аналітичний звіт “Індекс конкурентоспроможності міст 2021” Частина 2. Профілі міст
(завантажити)