Кам’янське посіло 43—ту сходинку із 45-ти з результатом Індексу конкурентоспроможності міст 2021 – 41,42 бала. Таким чином Кам’янське належить до групи міст з низьким ІКМ.
Про це свідчать результати дослідження “Індекс конкурентоспроможності міст України (ІКМ) 2021”, яке провела Програма USAID “Конкурентоспроможна економіка України” (КЕУ) спільно з компанією Інфо Сапієнс, Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій.
Кам’янське отримало найнижчий результат серед представників Дніпропетровської області. Місто Дніпро також має низький ІКМ (38—ме місце), але випереджає більш як на 2 бали. Інші міста регіону мають середнє значення ІКМ: Нікополь – 12—та сходинка, Павлоград – 26—та, Кривий Ріг – 33—та. Географічно неподалік від Кам’янського знаходиться також Полтава, яка відстає більш як на 1,5 бала та посідає 44—ту сходинку. Найкращий результат зі сусідніх міст в Олександрії, яка знаходиться на 9—му місті з високим ІКМ.
Головні результати Кам’янського коротко
• Місто не отримало високого результату (7 та більше балів) у жодному з компонентів/вимірів.
• У більшості компонентів отримала низькі результати порівняно з іншими дослідженими містами. Найвища позиція міста – 18—те місце у вимірі «Фінансові та інфраструктурні ресурси» компоненту 9 «Ресурси для розвитку».
• Кам’янське є одним із міст, де для запуску бізнесу (від дати подання документів до першої операції з продажу товарів / послуг) у 2019—2020 роках було потрібно найменше часу – лише 19,8 дня.
• Кам’янське є одним із міст, де підприємці найменш часто вказували про доступність інформації про наявність земель комунальної власності – лише 17,4% опитаних (показник для всіх опитаних – 27,4%).
• У Кам’янському одна з найвищих часток підприємців, котрі вважають, що місцеві податки та збори є перешкодою для розвитку їх бізнесу – 36,4% (показник для всієї вибірки – 22,9%).
• Кам’янське є одним із міст, де підприємці найчастіше вказували про спроби рейдерського захоплення у 2019 – 2020 роках – 5,9% опитаних.
• Кам’янське є одним із 5 міст, де підприємці витрачають найвищу серед усіх міст частку річного доходу на забезпечення безпеки/захист бізнесу (охорону, обладнання, судові процедури, плату за «кришування» тощо) – 4,4%.
• У Кам’янському лише 17,2% опитаних вважають, що міська влада «дуже добре» або добре» ставиться до приватного бізнесу. Це один з найнижчих показників серед досліджених міст (33,4% — показник для всіх опитаних).
• У Кам’янському лише 28,3% опитаних погоджуються, що міська влада підтримує створення нового бізнесу. Це один з найнижчих показників серед досліджених міст (46,1% — показник для всіх опитаних).
• Підприємці Кам’янського гірше ніж у більшості міст поінформовані про діяльність місцевих ділових об’єднань. Знають про діяльність бізнес—асоціацій чи бізнес—клубів (або будь—яких інших членських об’єднань бізнесу) лише 12,2% (показник для всієї вибірки – 40,6%).
• У 2019 – 2020 роках 29,0% бізнесів Кам’янського взаємодіяли з науковими установами чи технологічними компаніями для розвитку бізнесу. Це один з найвищих показників серед всіх міст (20,7% — середній показник).
Перешкоди для ведення бізнесу в Кам’янському
У Кам’янському перше місце в рейтингу перешкод ведення бізнесу посіла проблема високих податків, на яку вказує 34% керівників місцевого бізнесу. Загалом на рівні країни високі податки є третьою за впливом перешкодою і про неї повідомляє дещо менша частка опитаних: 30%.
Низький попит перешкоджає діяльності 29% суб’єктів підприємництва у Кам’янському. Ця проблема знаходиться на другому місці у рейтингу перешкод для цього міста, як і в країні загалом.
28% опитаних підприємців та керівників фірм у Кам’янському назвали епідемію коронавірусу та карантин перешкодою для своєї діяльності. Ця проблема посіла лише третє місце у рейтингу перешкод для бізнесу. Це відрізняє Кам’янське переважної більшості досліджених міст, де ця проблема знаходиться на першому місці.
Кожен десятий респондент у Кам’янському (9%) вказує на ризики рейдерського захоплення бізнесу, і ця проблема знаходиться на дев’ятому місці у рейтингу перешкод. Натомість у країні в цілому про рейдерство говорять менше опитаних: 3%, – і ця проблема займає шістнадцяте місце.
Рекомендації експертів
Результати ІКМ 2021 дозволили виділити слабкі компоненти та виміри, з врахуванням яких запропоновано основні рекомендації для міста. Окрім цього, представникам місцевої влади необхідно звернути увагу на загальні рекомендації для всіх досліджених міст, а також рекомендації «найкращих практик» (підготовлених у рамках ІКМ 2019/2020).
Компонент 1. Започаткування бізнесу
• Необхідно покращувати якість надання консультаційний послуг при процедурах реєстрації бізнесу, зокрема через активне залучення до надання консультацій безпосередньо державних реєстраторів, які надають послуги.
• Необхідно забезпечити достатню кількість реєстраторів бізнесу.
Компонент 2. Доступ до публічного майна
• Інформація про комунальне майно та аукціони на оренду має бути легко доступною сайті міської ради і на спеціалізованих міських порталах.
Компонент 3. Прозорість та відкритість даних
• Необхідно підвищити рівень прозорості та відкритості даних щодо місцевого бюджету, місцевих регуляторних актів та публічних закупівель (зокрема через регулярну актуалізацію інформації на офіційному веб—сайті, поширення на декількох платформах).
• Необхідно поширювати серед бізнесу інформацію про відкриті дані міста та можливості їхнього використання.
• Необхідно залучати бізнес до консультацій щодо розвитку платформ для ефективного поширення відкритих даних.
Компонент 4. Вартість дотримання законодавства
• Необхідно забезпечити існування інституцій та/або платформ, які проводять регулярну експертизу місцевих регуляторних з метою зменшення часових та грошових витрат бізнесу.
Компонент 5. Податки та збори
• Необхідно регулярно проводити аналіз обтяжливості місцевих податків і зборів та їхнього впливу на місцевий бізнес.
• Необхідно відповідати викликам часу (наприклад, пандемії) та йти назустріч бізнесу в питанні надання пільг зі сплати єдиного та земельного податків тощо.
Компонент 6. Неформальні платежі та корупція
• Необхідно дбати про відкритий діалог влади та бізнесу, що підвищує довіру до влади та запобігає корупції.
• Необхідно забезпечити створення та функціонування місцевої антикорупційної системи (гаряча антикорупційна лінія, антикорупційна програма тощо) та поширювати інформацію про її діяльність.
Компонент 7. Безпека ведення бізнесу
• Необхідно забезпечити координацію роботи з правоохоронними органами щодо протидії рейдерству.
Компонент 8. Лідерство міської влади
• Необхідно забезпечити постійну комунікацію та діалог між бізнесом та органами місцевого самоврядування, як через традиційні консультативно—дорадчі органи, так і менш формальні платформи (візити на підприємства, «кава з мером» тощо) співпраці.
• Необхідно активно залучати бізнес до розробки місцевих стратегій, консультацій щодо регуляторних актів та інших рішень і документів, які стосуються розвитку підприємництва.
Компонент 9. Ресурси для розвитку
• Необхідно використовувати найкращі практики досліджених в ІКМ міст, для організації роботи інфраструктури підтримки підприємництва.
• Необхідно поширювати серед місцевого бізнесу інформацію про найкращі практики ділових об’єднань України.
Компонент 10. Підтримка інновацій
• Необхідно проводити виставки, форуми, конкурси стартапів та інші заходи, які сприяють об’єднанню наукового та бізнес середовища.
• Необхідно допомагати бізнесу в формуванні кластерів серед представників місцевих галузей.
Характеристика вибірки ІКМ 2021 в Кам’янському
В опитуванні в Кам’янському взяли участь 133 суб’єкти підприємницької діяльності. Це 58 (43,6%) підприємств—юридичних осіб та 75 (56,4%) ФОП. При аналізі відповідей масив було зважено за критерієм типу суб’єкта підприємницької діяльності респондентів для того, щоб він відповідав параметрам цільової вибірки, а саме 25,2% ФОП та 74,8% юридичних осіб.
Повний звіт ІКМ 2021 та рейтинг усіх міст можна переглянути за посиланням.
Читайте також: Індекс конкурентоспроможності міст 2021: результат Дніпра
Конкурентоспроможність міст: яке місце посів Нікополь
Чи спрятливий бізнес-клімат у Кривому Розі: результати ІКМ-2021