Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Вибори      Євроінтеграція     Реформи     Транспорт     Децентралізація     Кадрова політика     COVID-19


Як зміниться Закон «Про органи самоорганізації населення»? Зацікавлені сторони провели відкритий діалог

Відкритий діалог щодо побудови ефективної правової основи інструментів участі жителів громад у вирішенні питань місцевого значення провели в Києві Міністерство розвитку громад та територій спільно з Громадськими організаціями «Асоціація сприяння самоорганізації населення», «Деспро» і Міжнародним фондом «Відродження», повідомляє Децентралізація.

Учасники – представники асоціацій органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення, експерти спільно обговорили проектні зміни до Закону «Про органи самоорганізації населення». Така необхідність продиктована зміною адміністративно-територіального устрою України і, як наслідок, розширенням юрисдикції органів місцевого самоврядування.

«Нам дуже важливо, щоб органи місцевого самоврядування діяли ефективно. Цього року їх юрисдикція вийшла за межі населених пунктів. Є громади, до складу яких входить 80-90 населених пунктів. Вибори, що відбулися у жовтні минулого року, проходили як за мажоритарною, так і за пропорційною системо. Через це у радах громад подекуди немає відповідного представництва всіх населених пунктів. Щоб збалансувати, перше — ми створили старостинські округи на чолі зі старостами. Тепер необхідно законодавчо упорядкувати питання органів самоорганізації населення. Мінрегіон спільно з асоціаціями, експертами вже довший час працює над розробкою змін до Закону «Про органи самоорганізації населення», — пояснив заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода.

Олексій Колесников, голова ГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» озвучив низку проблемних питань, вирішити які необхідно  законодавчими змінами. Проблема номер один, за його словами, – неузгодження визначень органів самоорганізації населення (ОСН).

«Є два визначення, і вони явно не тотожні. Наприклад, одне з визначень називає серед жителів громади людей, які приїхали туди у відрядження або на лікування», — уточнив Олексій Колесников.

Друга проблема – не визначено законодавчо неприбутковий статус ОСН. Третя проблема – повноваження місцевих рад щодо ОСН.

«Не раз виникали проблеми у відносинах між місцевими та районними радами у тому, що стосувалося ОСН. Наведений у законі перелік ОСН є вичерпним, але не всеохоплюючим. Не вказано, чи можуть бути ОСН на рівні міста, а це питання актуальне, особливо у маленьких містечках. Також у законі зазначено, що вуличні чи квартальні комітети можуть бути створені лише на вулицях індивідуальної забудови. А це неправильно. У законі немає жодних обмежень щодо території, на якій можуть бути створені ОСН. А чи можна тоді створювати ОСН на території колонії чи військової частини? Закон передбачає, що мають проводитися збори тих, хто проживають на певній території. І це не варто плутати із загальними зборами. Отже треба зрозуміти, що це за збори і як вони проводяться. Потрібно визначити і чіткий порядок створення ОСН. Зараз такий орган потрібно створювати протягом року, і це відштовхує людей від створення ОСН. Також в діючому законі зазначено, що потрібне виключно таємне голосування, а це ускладнює процедуру і є необов’язковим елементом. За такою системою ми обираємо президента і чи депутатів, для ОСН це зайве», — пояснив голова громадської організації.

За його словами, неприйнятним є також термін повноважень ОСН, який прив’язаний до терміну повноважень місцевої ради. На думку Олексія Колесникова,обмеженим може бути лише строк повноважень членів ОСН, а не загалом ОСН.

«Є певні прогалини і у регулюванні повноважень. Існуючі повноваження, хоч і визначенні у законі, можуть бути обмежені радами. Але навіщо ОСН без повноважень? Також повноваження можуть давати такі, які не потрібні ОМС. Наприклад, в одній громаді ОСН виписують купу довідок. Не визначений  і механізм припинення діяльності ОСН або членів ОСН, і цим часто зловживають органи місцевого самоврядування. Треба визначити, що має відбуватися з майном ОСН, яке не передавалося йому радою. Багатьох це відштовхує, адже зрозуміло, що ліквідувати ОСН буде дуже важко», — додав він.

То що пропонується у проектних змінах до Закону «Про органи самоорганізації населення»?

Леся Федченко, експертка юридичної групи Офісу підтримки реформи з децентралізації при Мінрегіоні ознайомила учасників діалогу з пропозиціями законодавчих змін.

«Основні новели законопроєкту – уточнення термінології, визначення території повноважень ОСН,  перелік їх повноважень. Уточнюємо право обирати та бути обраними до ОСН. Також чітко визначаємо терміни роботи ОСН і уточнюємо порядок припинення роботи його складу і самого ОСН. Коректуємо чимало визначень і визначаємо територію діяльності ОСН. Вносимо зміни і до визначень, де можуть створюватися ОСН. Наприклад, органи самоорганізації населення не можуть утворюватися в адміністративному центрі громади. Визначаємо, що ОСН створюються за територіальною ознакою. Перший рівень – села, селища, другий – райони та міста. Найнижчим рівнем можуть бути будинкові комітети. Цей перелік не є виключним, місцеві ради матимуть можливість створювати такі комітети додатково. ОСН також не повинен створюватися там, де діє районна у місті рада, щоб не дублювати функції», — розповіла Леся Федченко.

Експертка детально описала порядок створення ОСН, визначений у проектних законодавчих змінах.

«Пропонуємо з 6-ти етапів створення ОСН залишити три, які включатимуть одні збори та одне звернення до органу місцевого самоврядування. Щодо процедури надання радою дозволу на створення ОСН — встановлюємо чіткі строки, щоб визначити цю процедуру детально. Рішення про створення ОСН має бути розглянуте на наступному черговому пленарному засіданні ради. Причому подати документи треба за 14 днів до засідання», — уточнила експертка.

Олексій Орловський, директор Програми «Демократична практика» Міжнародного фонду «Відродження»  запропонував не поспішати з визначенням повноважень ОСН.

«Потрібен тестовий період – рік, два, три. Органи місцевого самоврядування мають переконатися, що ОСН – його надійний партнер», — зазначив Олексій Орловський.

Він  підтримав ідею створення різних органів самоорганізації населення.

«Надзвичайно важливо забезпечити периферійний розвиток ОСН, де, крім старост, нікому спілкуватися з центром громади. На одній території можуть бути вуличні, квартальні, районні та інші комітети. Тому я однозначно підтримую напрацьовані законодавчі зміни, деякі точкові моменти, можливо, треба відкоригувати, але загальний напрямок нашого руху є правильним», — резюмував Олексій Орловський.

За словами заступника Міністра розвитку громад та територій В’ячеслава Негоди, обговорені проектні зміни до Закону «Про органи самоорганізації населення» невдовзі буде направлено на розгляд Уряду, після чого – до профільного Комітету ВРУ.

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: Статути територіальних громад Дніпропетровщини: стан справ і подальші дії
Трансформація ЦНАП РДА та розвиток мережі ЦНАП: чи стануть адмінпослуги ще доступнішими?