У 2021 році споживання новин через майже усі типи медіа залишилось на рівні минулого року. Однак телебачення продовжує втрачати свої позиції, оскільки аудиторія звертається за інформацією до соціальних мереж.
Про це свідчать результати опитування USAID-Internews «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа 2021».
63% респондентів сказали, що вони використовують соціальні мережі для отримання новин. 48% віддали перевагу інтернет-сайтам. Телебачення продовжує втрачати свої позиції — 46%. Радіо і друковані видання займають низькі позиції, як і в минулі роки. Радіо – 13%, друковані видання – 7%.
З кожним роком зростає кількість користувачів інтернету, які бувають у мережі кожен день — у 2021 році їх 82%, а серед молодих людей у віці 18—35 років 97% користуються мережею щодня.
Інтернет—сайти новин та соціальні мережі є більш популярними серед українців у віці 18—35 років, тоді як українці віком від 46 років — телевізійна аудиторія. Також використання джерел інформації для отримання новин залежить від часу доби та дня тижня: вдень та у будні новини споживаються «на ходу» через інтернет, а у вечірній час та у вихідні — вдома за допомогою телеканалів.
Серед соціальних мереж перше місце для отримання новин в українців посідає Facebook (43%). Крім того, для отримання новин українці використовують YouTube (25%), Telegram (20%), Instagram (17%), Viber (13%), TikTok (2%), Twitter (1%), VK (1%).
Довіра до медіа
Найбільші за споживанням джерела новин мають і найбільший рівень довіри – близько 50% опитаних довіряють інтернет—новинам та близько 40% — довіряють телевізійним новинам. Новинам з радіо та друкованих медіа довіряють майже вдвічі менше – трохи більше 20% респондентів.
Довіра до регіонального телебачення також залишається низькою – 39%. Національні радіо та газети дещо зміцнили свої позиції.
Регіональні онлайн—медіа втратили довіру аудиторії цього року – до 44% (48% минулого року). Згідно з
відповідями учасників фокус—груп основними причинами цього була їхня упередженість та недостатня надійність.
По всіх типах медіа, крім друкованих, респонденти віддають перевагу загальнонаціональним медіа замість регіональних.
Медіаграмотність
У 2021 році аудиторія стала приділяти більше уваги тому, хто є власником медіа, та менше довіряти своїм улюбленим медіа «за замовчуванням».
Обізнаність щодо існування замовних матеріалів зростає з кожним роком, і частина аудиторії, яка вважає, що вміє розрізняти такий контент, збільшується також (83% у 2021 році).
83% аудиторії відомо про існування неправдивих матеріалів. Більшість вважає, що в змозі їх розрізнити – це приводить людей до висновку, що проблема не є нагальною.
Основними ознаками недостовірності інформації, на думку респондентів, є абсурдність та нелогічність матеріалу, відсутність фактів, а також висвітлення інформації лише одним джерелом.
Реформи
Цього року респонденти менше чули про децентралізацію та реформу охорони здоров’я, більше – про реформу ринку землі. Близько 40% респондентів хотіли б дізнатися більше про реформи — існує запит на більш глибоке та детальне висвітлення самої суті, перебігу та результату реформ.
Детальніше — у звіті про результати дослідження.