Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Допомога ВПО      Євроінтеграція     Реформи     Децентралізація     Кадрова політика     Вибори      COVID-19


Реформа реформ або реформа адміністративна

Реформа реформ. Саме так називають реформу адміністративну — спрямовану на удосконалення ефективності системи врядування. Навіть у нещодавно оприлюдненому Плані ЄС з відбудови України у числі найперших пріоритетів назване саме «належне врядування».

У часи війни особливо усвідомлюємо як багато залежить від дієвості держави, владних інституцій. Адже будь-які поточні виклики (наприклад, «паливна криза») та всі секторальні реформи, їх розробка та впровадження — це справа влади.

Про це йдеться у статті заступника голови Правління Центру політико-правових реформ Віктора Тимощука.

Україні потрібен ефективний уряд. Громадянське суспільство, міжнародні партнери — це у будь-якому разі лише помічники для офіційно уповноважених носіїв влади. І спільна робота уряду та неурядового сектору сприяють найкращим результатам.

Є аксіоматичні правила, які роблять державу ефективнішою. Війна це теж підтверджує.

Україні потрібна професійна та стабільна публічна служба

Усі бачать різницю між добре підготовленим військовослужбовцем та людиною, що вперше взяла зброю до рук. Так, велике значення має особиста мотивація. Але саме професійність — це те, що дозволяє бути ефективним.

Так само і на цивільній службі. Державі потрібні мотивовані люди, які добре знають свою справу. А професійність здобувається насамперед завдяки знанням та досвіду.

Тут важливо вкотре повернутися до питання відбору публічних службовців. Відбір, за загальним правилом, має бути конкурсний, а просування — «за заслугами». Кращих правил світ не знає. При цьому конкурсні процедури повинні бути раціональними, і з одного боку, не доводитися до абсурду, з іншого — не перетворюватися на імітацію.

Дуже важливо забезпечувати стабільність державної служби.

Так само як військовослужбовці, в т.ч. керівного рівня, не відправляються у відставку при зміні парламентів/урядів, так само й вищі цивільні службовці повинні бути захищені від звільнення при зміні політиків. Це стосується і служби в ОМС, після кожних виборів. Саме так досягнемо професійності, інституційної пам’яті та наступництва.

Чому ще важлива професійна служба?

У політиків завжди є спокуса популістичних, швидких, неправових рішень

Але це високі ризики помилок через відсутність необхідних знань і досвіду, особливо при нашій системі «ліфтів».

Тож саме професійні службовці — це ті, хто мають давати чесну експертизу / оцінку ідеям політиків (і не боятися за це потрапити «в немилість»), виробляти раціональні проекти рішень для вибору політиків. Фаховість та чесність — ось що має цінуватися політиками у публічних службовцях.

Ще одна вимога до належного врядування — якісний полісі-процес

Йдеться про вироблення та прийняття владних рішень.

Тільки заснований на фактах «аналіз політики» буде давати належні результати. Це має бути відкритий процес і повноцінні публічні консультації. Зокрема, треба давати можливість висловитися зацікавленим сторонам, намагатися їх почути, шукати виправдані компроміси та баланси.

Краще витрати більше часу на підготовку рішення, аніж далі боротися зі справедливою критикою чи отримати саботаж.

Україні особливо потрібні ефективні міністерства

Адже саме міністерства покликані визначати розвиток усіх секторів державної політики. Саме міністерства мають працювати зі стратегіями, правилами та поточними викликами. Тому міністерства є ключовою точкою прикладання зусиль в «урядовій машині». Тобто саме для міністерств потрібні найкращий персонал та правильні процедури (аналіз політики).

При цьому кожен міністр / міністерство мають бути центрами формування секторальної політики. Для цього саме у міністерствах є (має бути) необхідний потенціал та ресурси. Треба вивільняти енергію і мотивацію людей. Не концентрувати все в одних руках, і тим паче в допоміжних органах, що не мають необхідного рівня політичної відповідальності та інституційної спроможності.

Делегувати / Децентралізувати

Рутинні адміністративні питання, особливо сервісного характеру, треба максимально делегувати органам місцевого самоврядування.

Ми – дуже велика територіально та за кількістю мешканців держава, щоб зі столиці «робити усіх щасливими» та адмініструвати поточні процеси у кожному місті та селі. Тому треба якомога більше довіряти та делегувати повноважень і ресурсів місцевому самоврядуванню. Центральна влада має визначати напрямок розвитку та ключові параметри.

Як наші ЗСУ показали свою перевагу завдяки децентралізованому («натівському») підходу, так і цивільна система публічного адміністрування однозначно краще себе показує саме в умовах децентралізації.

Власний досвід України попередніх років показав правильність цього правила. Саме мотивація, ініціативність та енергія громад і свідомих громадян є рецептом для успіху у швидкому відновленні, раціональному використанні ресурсів.

Отже, увага до урядових інституцій, процедур, персоналу — це те, що дійсно має бути в числі пріоритетних реформ України. На шляху до НАТО та ЄС, на шляху до відновлення та процвітання.

Віктор Тимощук,
к.ю.н., с.н.с. Інституту держави і права імені В.М.Корецького НАН України,
заступник голови Правління Центру політико-правових реформ

Джерело: UPLAN

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: 10 років успіху – Закон України «Про адміністративні послуги»
«Запровадження адмінпроцедури – здійснення відразу кількох кроків у напрямку євроінтеграції», – Віктор Тимощук
Закон про адмінпроцедуру. Що змінюється для громадян?
Що змінює закон про електронні послуги з реєстрації та декларування місця проживання?
Як поділили субвенцію на ЦНАП у 2021 році