Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Допомога ВПО      Відбудова України      Євроінтеграція     Реформи     Децентралізація                                                                                Корупція      Декомунізація      Е-урядування      Кадрова політика     Вибори


Місцеве самоврядування в умовах війни: підсумки за травень

Війна продовжується. Але саме вона продемонструвала ефективність й міцність місцевого самоврядування (далі — МС) й реформи децентралізації.

МС стало фундаментом територіальної оборони, основою організаційних заходів із забезпечення життєдіяльності громад у складних умовах. Як сказав В’ячеслав Нагода, місцеве самоврядування усієї країни проявило свою ефективність та об`єдналося для перемоги України.

Уже четвертий місяць МС продовжує функціонувати в умовах воєнного стану. Частина громад опинилася в окупації, у зоні активних бойових дій, в оточенні. Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України спільно з Міністерством цифрової трансформації України запустили цифрову платформу, де в режимі реального часу можна побачити актуальний статус громад.

На основі цієї платформи формується перелік територіальних громад, які розташовані у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Перелік затверджує Мінреінтеграції із погодженням Міноборони.

Діяльність органів місцевого самоврядування скоригована у зв’язку з дією правового режиму воєнного стану. Але, крім обмежень у реалізації певних функцій, МС отримало й додаткові можливості для ефективного виконання самоврядних і делегованих повноважень.

Президент України підписав Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про правовий режим воєнного стану» щодо функціонування місцевого самоврядування у період дії воєнного стану” №2259-IX (реєстр.№7269). Цей Закон підсилює спроможність органів місцевого самоврядування, зокрема дозволяє оперативно приймати необхідні для забезпечення життєдіяльності громад рішення.

Також цей Закон розширює перелік повноважень міських, селищних та сільських голів; змінює умови функціонування військових адміністрацій населених пунктів; спрощує процедуру прийняття актів місцевою владою.

Закон на час дії воєнного стану надає сільським, селищним, міським головам одноособові повноваження з прийняття рішень щодо:

  • звільнення земельних ділянок комунальної власності від незаконно розміщених тимчасових споруд;
  • обстеження будівель і споруд, пошкоджених внаслідок бойових дій;
  • демонтажу будівель і споруд, які за результатами обстеження визнані аварійно небезпечними і такими, що становлять загрозу життю людей;
  • передачі коштів з відповідного місцевого бюджету на потреби Збройних Сил України та/або для забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;
  • створення установ з надання безоплатної первинної правової допомоги, призначення на посади і звільнення з посад керівників таких установ;
  • боротьби зі стихійним лихом, епідеміями, епізоотіями;
  • поводження з небезпечними відходами.

Крім того, на час дії воєнного стану спрощуються процедури прийняття актів органів місцевого самоврядування та сільських, селищних, міських голів:

  • при прийнятті на службу не потрібно проводити конкурси, подавати декларацію, проводити спеціальну перевірку, подавати документ про підтвердження рівня володіння державною мовою (за наявності такого обов’язку) – проведення цих процедур та подання документів переноситься на мирний час;
  • на акти органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб не поширюються вимоги щодо оприлюднення проєктів актів за Законом України «Про доступ до публічної інформації», а також закони України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».

Також Закон змінює умови створення, порядок і строк здійснення військовою адміністрацією населеного пункту повноважень місцевого самоврядування.

Детальніше — у добірці повідомлень.

Новини законодавчого регулювання процесів реформи децентралізації та місцевого самоврядування

Події

Статті, публікації, методичні рекомендації, підручники для місцевого самоврядування

Матеріал підготувала Ольга Мірошник
Голова Правління Фонду Місцевої Демократії,
регіональна координаторка Громадської мережі публічного права
та адміністрації UPLAN у Харківському регіоні

Джерело: UPLAN

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: Адмінпослуги та адмінпроцедура: підсумки квітня 2023
Адмінпослуги та адмінпроцедура: підсумки березня
«Особливість наших моніторингових досліджень — надання рекомендацій для покращення рівня сервісу ЦНАП», — Анна Колохіна, координаторка Мережі UPLAN у Дніпропетровській області
Експертка розповіла про поразки й перемоги на фронті адмінпослуг у жовтні
П’ять років Мережі UPLAN: головне — це люди, на яких все тримається