Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Вибори      Євроінтеграція     Реформи     Транспорт     Децентралізація     Кадрова політика     COVID-19


Яка процедура отримання компенсації за примусове відчуження майна – роз’яснення експертів U-LEAD

Представники органів місцевого самоврядування Дніпропетровської області отримали експертні рекомендації та роз’яснення щодо управління майном громади під час воєнного стану: порядок передачі майна в оренду та особливості продовження договорів оренди, алгоритм передачі комунального майна та особливості здійснення відшкодування за майно, яке було примусово відчужене.

Зокрема зазначалося, що процедура відчуження майна в умовах воєнного стану закріплена Законом України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану». А порядок розгляду заяв та здійснення компенсації за майно, відчужене в умовах воєнного або надзвичайного стану, затверджений постановою КМУ №998.

При цьому слід розрізняти поняття «примусове відчуження» і «вилучення» майна. В першому випадку — це позбавлення власника права власності на майно комунальної чи приватної власності та передачу його до державної власності. Вилучення майна стосується лише майна, яке належить до державної власності. За відчужене майно може бути сплачена компенсація, або до моменту відчуження, або після впродовж п’яти років, – підкреслила Світлана Сельдіна, радниця з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Запорізькій області.

Пояснення – вилучення застосовується лише до державного майна. Виглядає наступним чином – державне підприємство, наприклад Південмаш, має техніку. Під час воєнного стану у них буде вилучення. А в ОМС і приватних осіб, у тому числі юридичних осіб, буде тільки примусове відчуження.

Відчужуватися може будь-яке майно, якого потребує військова частина на даній території. На потреби армії найчастіше передається транспорт. Інші матеріальні цінності (паливно-мастильні матеріали, продукти харчування, лікарські засоби та медпрепарати, одяг, взуття, обладнання) передаються через механізм передачі коштів.

У разі відчуження майна необхідно скласти акт, який повинен містити відомості про власника майна, про суб’єкта, який вилучає таке майно, посилання на документ, який підтверджує право власності на майно, опис майна, сума виплачених коштів (у разі попереднього відшкодування вартості такого майна), — зазначив Андрій Мужевський, радник з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Дніпропетровській  області.

І додав, що до акту, який складається у трьох примірниках, додається висновок про вартість майна станом на дату його оцінки, яку проводить спеціальний орган.  Якщо оцінити не вдалося, то для отримання повної компенсації необхідно буде надати довідку з бухгалтерії про балансову вартість майна.

Експерти також зазначили, що по завершенню воєнного стану власник може повернути собі відчужене майно. Для цього йому необхідно отримати позитивне рішення суду про повернення майна й повернути кошти, які були отримані до його відчуження  на користь держави.

Щодо оренди майна органів місцевого самоврядування, то тут експерти звернули увагу учасників на Постанову КМУ №634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» і наголосили на таких моментах.

Уряд встановив лише два випадки, коли на період воєнного стану та впродовж трьох місяців після його скасування орендар звільняється від орендної плати за майно територіальної громади автоматично. У першому випадку це стосується договорів, чинних станом на 24 лютого або укладених після цієї дати за результатами аукціонів, які пройшли 24 лютого або раніше. У другому випадку йдеться про орендарів, які призвані або прийняті на військову службу після 24 лютого, а також будь-яких осіб, які використовують майно, розташоване в адміністративно-територіальних одиницях, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану.

Також слід відмітити, що договори оренди комунального майна, строк дії яких завершується у період воєнного стану, вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців після його завершення. Для продовження договору оренди у такий спосіб заява орендаря та окреме рішення орендодавця не вимагаються

Натомість договір оренди можна розірвати за заявою орендаря, яка може бути надіслана на електронну пошту орендодавця. При цьому заява підписується уповноваженою особою і надсилається з електронної адреси орендаря. Слід відмітити, що листування має відбуватися з/на електронних скриньок вказаних в реквізитах угоди.

 

Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян, та розширює можливості громад.

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: Старости Дніпропетровської області розповіли про проєкти, що об’єднують громади
Управління землями в умовах воєнного стану, — експерти U-LEAD продовжують роз’яснювати зміни до земельного законодавства
Фахівці громад Дніпропетровщини дізналися про зміни законодавства у сфері публічних закупівель
Аргументи для розвитку велоруху в громадах під час війни: велосипед об’єднує і рятує життя
Експерти U-LEAD надали рекомендації щодо організації соціальної роботи в громадах в умовах війни