Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Допомога ВПО      Євроінтеграція     Реформи     Децентралізація     Кадрова політика     Вибори      COVID-19


Барометр ОГС: результати досліджень оцінки середовища для ОГС в Україні

Український незалежний центр політичних досліджень спільно з Європейським центром некомерційного права (ECNL) за фінансової підтримки ЄС підготували звіт щодо стану організацій громадянського суспільства в Україні за 2021 рік.

Моніторинг законодавства здійснювався в 11 сферах:

  • свобода об’єднання;
  • рівне ставлення;
  • доступ до фінансування;
  • свобода мирних зібрань;
  • право на участь у процесі вироблення та ухвалення рішень;
  • свобода вираження поглядів;
  • право на приватність;
  • обов’язок держави захищати;
  • державна допомога;
  • співпраця між державою та ОГС;
  • цифрові права.

РЕЗЮМЕ

Протягом звітного періоду з жовтня 2020 року по листопад 2021 року громадянське суспільство в Україні активно адаптовувалося до нових реалій пандемії COVID-19 в світу. Умови кризи стали рушійною силою в процесі активної цифровізації у громадському секторі.

2021 рік середина каденції Президента Володимира Зеленського. Перша половина його каденції майже повністю була присвячена процесам консолідації влади та впливу на органи влади. Діючий склад Кабінету Міністрів України (КМУ), який очолює прем’єрміністр Д. Шмигаль (з 4 березня 2020 року), пережив кілька помітних ротацій у травні та листопаді 2021 року, у межах яких було замінено загалом 10 міністрів. Діяльність як Прем’єрміністра Д. Шмигаля, так і очолюваних ним складів уряду не відзначалася ні самостійністю у прийнятті рішень, ні особливою ініціативністю, ні публічністю.

Діалог між ОГС та новим урядом дещо покращився, що призвело до ухвалення низки сприятливих для розвитку ОГС законодавчих актів, зокрема Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства на 20212016 роки, змін до Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проектів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою КМУ No 1049, розроблення проекту Закону України «Про публічні консультації». Разом із тим, розвиток ОГС залишається непопулярним напрямом діяльності уряду.

Пандемія COVID-19 ускладнила забезпечення організаційної стійкості ОГС, зокрема місцевих та малих організацій. Спроможності таких організацій часто залежать від людських та матеріальних ресурсів, які вони можуть отримати від людей із місцевих громад. Під час пандемії увагу таких прибічників було зосереджено на інших питаннях, тому ОГС залишилися без необхідної підтримки для провадження їхньої діяльності.

Громадський сектор втримав публічну довіру до себе. ОГС стали провідним гравцем у подоланні наслідків пандемії коронавірусної хвороби в межах підтримки уражених груп населення. Навіть більше, сектор ОГС спромігся розвинути благодійність у галузі охорони здоров’я, залучивши волонтерів та бізнес до боротьби з коронавірусом.

Одним із найважливіших досягнень є затвердження Президентом України Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства на 2021–2016 роки. Уряд активно долучав ОГС до процесу розробляння проекту Стратегії. Вона охоплює амбітні плани щодо створення нових фінансових стимулів для розвитку благодійності і волонтерства, соціально підприємництва та інституційного розвитку ОГС. Індикатори та рекомендації Барометра ОГС слугували довідковою інформацією під час складання Стратегії, зокрема в галузі правової підтримки публічних консультацій, захисту свободи мирних зібрань, безпеки громадських активістів тощо.

Упровадження онлайнформату проведення конкурсів проектів на платформі «ВзаємоДія» є важливим досягненням та позитивним результатом співпраці між урядом та ОГС у 2021 році. Ця платформа значно сприяє доступу ОГС до державного фінансування для їхніх проектів та більшій прозорості процедур
отримання коштів.

Проблема нападів на активістів та їх убивств залишається невирішеною. Під найбільшим ризиком перебувають антикорупційні активісти, активісти із захисту довкілля та ЛГБТактивісти. У 2021 році зафіксовано вбивство одного активіста та 90 нападів на активістів. Громадські активісти й досі не отримують
належної уваги та захисту від уряду та правоохоронних органів.

На додаток, попри впровадження низки засадничих правових документів на підтримку ОГС у 2021 році, у Верховній Раді України (Парламенті) періодично з’являються антигромадянські законопроекти, наприклад, спроби певних законотворців прирівняти громадських активістів до комерційних лобістів або спроби уряду ускладнити процедури для іноземних волонтерів в Україні. Питання щодо надання інформації про кінцевих бенефіціарних власників (КБВ) ОГС залишається відкритим.

Основні пріоритети:

  1. Покращення законодавства щодо реєстрації та діяльності ОГС, у тому числі скасування вимоги про надання ОГС інформації про КБВ;
  2. Розроблення електронних послуг та цифрового середовища для взаємодії ОГС з органами влади;
  3. Забезпечення сприятливих податкових умов для діяльності ОГС;
  4. Запобігання ухваленню нових законодавчих обмежень для ОГС;
  5. Забезпечення належного розслідування нападів на журналістів та активістів громадянського суспільства, зокрема на представників ЛГБТспільноти, активістів із захисту довкілля, представників національних меншин та ін.;
  6. Сприяння впровадженню Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства на 20212016 роки;
  7. Розроблення різних механізмів для збору коштів ОГС, у тому числі підприємницька діяльність ОГС, механізми призначення мети податків, договори про надання соціальних послуг тощо;
  8. Забезпечення рівного доступу ОГС до державного фінансування та прозорого конкурсного процесу для його отримання;
  9. Забезпечення участі громадськості шляхом удосконалення законодавства, наприклад, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ухвалення проекту Закону «Про публічні консультації».

Пріоритетні рекомендації:

  1. Реалізувати положення Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства на 20212016 роки;
  2. Скасувати вимогу до ОГС надавати інформацію про своїх КБВ;
  3. Розширити спектр ОГС, які отримують державну допомогу для фінансування проектів, та розширити спектр галузей діяльності, у яких ОГС мають доступ до фінансування (окрім людей з інвалідністю,
    ветеранів та молоді);
  4. Ухвалити Закон України «Про публічні консультації»;
  5. Уникати внесення законопроектів, які погіршують правове середовище для ОГС, що отримують фінансування зза кордону;
  6. Забезпечити належне та дієве розслідування нападів на журналістів та громадських активістів, у тому числі тих, які захищають права жінок, ЛГБТспільнот, антикорупційних активістів тощо;
  7. Ухвалити спеціальне законодавство про використання штучного інтелекту (ШІ) та удосконалити чинне законодавство про цифрові права відповідно до міжнародних стандартів та з належним урахуванням прав людини.

Повний звіт доступний українською https://cutt.ly/zKcgM3g та англійською https://cutt.ly/PKcg5tW мовами.

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: Як війна змінила громадянське суспільство?
Долучайтеся до обговорення проєкту плану заходів з реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства
Дискусії та моделююча гра: на Дніпропетровщині пройшов Форум громадських активістів
На Дніпропетровщині відбудеться форум громадянського суспільства
Індекс сталості ОГС: що змінилося у 2020 році?