Новый Формат

     СПЕЦПРОЄКТИ:      Допомога ВПО      Євроінтеграція     Реформи     Децентралізація     Кадрова політика     Вибори      COVID-19


Адмінпослуги й адмінпроцедура: підсумки серпня-вересня

У серпні та вересні 2022 року головний фокус уваги урядовців був зосереджений на трьох основних напрямках:

  • Покращення доступу ВПО до адміністративних і соціальних послуг.
  • Цифровізація найбільш затребуваних документів та послуг.
  • Новації в роботі ЦНАП.

Покращення доступу ВПО до адміністративних і соціальних послуг

У випадку втрати документів внутрішньо переміщені особи можуть отримувати соціальні послуги та виплати на підставі довідки від ДМС України або Є-Документа.

Таку можливість ВПО мають з 7 серпня. Вона передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 1 липня 2022 р. № 755, що ініційована Мінреінтеграції спільно з Мінсоцполітики та Державною міграційною службою України.

Зміни суттєво спрощують отримання послуг людям, які перемістилися із районів бойових дій та втратили документи. Відтепер вони можуть ставати на облік, реєструватись та отримувати допомогу від держави як внутрішньо переміщені особи навіть без наявності паспорта. Натомість ВПО достатньо надати довідку від ДМС України або тимчасовий документ, який посвідчує особу під час воєнного стану – Є-Документ, доступний у застосунку «Дія».

Довідку про те, що особа звернулась за оформленням паспорта (ID-картки або паспорта-книжечки) можна отримати у підрозділах ДМС України та в центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП). Або у центрах обслуговування громадян «Паспортний сервіс», якщо особу ідентифіковано за відомостями Єдиного державного демографічного реєстру або відомчої інформаційної системи ДМС.

Крім того, громадяни можуть отримати довідку про те, що особа звернулася за оформленням паспорта-книжечки або вклеювання до нього фотокартки при досягненні 25-, 45-річного віку. Але такий документ оформлюють лише в територіальному підрозділі ДМС України.

Задля вирішення проблем із виплатами для ВПО Міністерство соціальної політики запровадило централізацію призначення, нарахувань та виплати в ЄІССС.

З 1 жовтня Мінсоцполітики впроваджує в усіх регіонах України Єдину інформаційну систему соціальної сфери (ЄІССС). Це дозволяє централізувати призначення, нарахування та виплати для ВПО, що значно прискорить отримання допомоги та розв’язання проблемних питань переселенців. Мета впровадження ЄІССС: кожен переселенець буде отримувати послуги за місцем свого фактичного перебування.

В умовах воєнного стану екстериторіальний принцип надання таких видів соціальної підтримки як субсидії та пільги забезпечить право людей на допомогу від держави за будь-яких обставин. Це важливо в умовах воєнного часу, коли частина людей вимушено змінили своє місце проживання.

Саме тому в середині вересня відповідним рішенням уряд передбачив передачу функцій призначення, нарахування й виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України, які працюють за екстериторіальним принципом.

З 1 жовтня Пенсійний фонд України виплачуватиме призначені органами соціального захисту населення субсидії та пільги. А вже з 1 грудня Фонд буде не тільки виплачувати субсидії та пільги, а й призначати їх.

Громадяни, як і раніше, одержуватимуть виплати на свій банківський рахунок або через пошту.

Усі внутрішні переселенці, які намагалися оформити державну допомогу до 30 квітня через застосунок «Дія», але не отримали її, зможуть повторно подати заявку до 1 грудня.

Планується, що відповідні законодавчі зміни Уряд затвердить найближчим часом. Варто зазначити, що наразі прийом таких заявок триває до 1 жовтня.

Щоб подати повторну заявку, необхідно прийти особисто до органу соцзахисту та написати ще одну заяву. Або ж надіслати її поштою.

Органи соцзахисту зобов’язані прийняти у людини повторну заяву та розглянути її – навіть якщо вона зараз не може підтвердити подання першої заяви до 30 квітня.

Діти переселенців із ТОТ чи зони бойових дій, що вперше отримують паспорт, тепер мають шанс на повний пакет соціальних гарантій від держави.

З такою ініціативою виступило Мінреінтеграції, команда якого розробила відповідний законопроєкт. Новація полягає у тому, щоб дітей із ТОТ і територій, де ведуться бойові дії, при отриманні паспорта не залишати без реєстрації, як є зараз. Адже так вони не можуть отримати довідку ВПО, й відповідно – допомогу від держави, а також інші адміністративні та публічні послуги.

Пропонується реєструвати підлітків за місцем фактичного проживання батьків чи їхніх офіційних представників.

Уряд підтримав ініціативу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій та наприкінці вересня скерував до Парламенту відповідний законопроєкт.

Цифровізація найбільш затребуваних документів та послуг

У «Дії» з вересня 2022 року уже доступні нові сервіси та документи:

  • електронне пенсійне посвідчення;
  • посвідка на тимчасове або постійне проживання. Відтепер громадянам інших країн в Україні не потрібно носити фізичну картку з собою, а можна показати посвідку просто в Дії;
  • шеринг авто. В «Дії» знову доступна послуга шерингу авто, яка була тимчасово призупинена через війну. Тепер можна поділитися власним техпаспортом або отримати техпаспорт іншої людини у декілька кліків.
  • сплата штрафів від патрульної поліції. З лютого ця функція також була призупинена. Тепер знову можна одразу сплатити штраф за порушення ПДД у декілька кліків. Згодом також буде відновлена можливість сплачувати штрафи, зафіксовані фото та відеофіксацією.
  • переклад документів англійською. Для цього потрібно авторизуватися зручним способом у застосунку «Дія» та у меню закордонного паспорта, техпаспорта чи водійського посвідчення натиснути «Перекласти англійською».
  • шеринг цифрових документів для органів ДРАЦС. Громадяни, відвідуючи органи державної реєстрації актів цивільного стану під час замовлення та отримання адміністративних послуг, можуть пред’явити електронний паспорт у застосунку «Дія» та поділитися цифровою копією документа.

Послуги та документи, які стануть доступними у застосунку Дія найближчим часом:

  • тимчасовий дозвіл на виїзд дитини, якій не виповнилося 16 років. Комітет з питань цифрової трансформації підтримав законопроєкт № 6146. Він дозволить батькам оформлювати дозвіл через застосунок «Дія» в декілька кліків без участі нотаріуса. Ця послуга буде безоплатною, що дозволить заощадити на витратах. При цьому класичний спосіб оформлення згоди в нотаріуса залишається доступним для батьків.
  • послуга кросдержавного шерингу документів, яка буде реалізована до кінця року разом з урядом Польщі. Водійське посвідчення та техпаспорт з «Дії» відображатимуться в застосунку mObywatel і ними можна буде офіційно користуватися на території Польщі.

На початку серпня 2022  уряд ухвалив постанову, що дозволяє швидше впроваджувати держпослуги без участі чиновника. А 24 серпня, у День Незалежності України, відбувся запуск нової послуги на порталі «Дія» – автоматична реєстрація ТОВ. 

Для того, щоб зареєструвати ТОВ на порталі «Дія», потрібно авторизуватися на порталі; заповнити заяву на реєстрацію ТОВ, вказати необхідні дані; підписати заяву електронним підписом. Після цього система автоматично сформує та надішле заяву на реєстрацію ТОВ. Якщо заява відповідає усім умовам, ТОВ буде зареєстрований автоматично. Якщо ж не відповідає хоча б одній з умов, реєстрація відбудеться за участі державного реєстратора, онлайн, та протягом одного робочого дня.

Новації в роботі ЦНАП

У серпні 2022 року Уряд доповнив новими адміністративними послугами соціального характеру перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади та адміністративних послуг, що надають органи місцевого самоврядування через ЦНАП.

Зокрема, до Переліку внесено такі послуги:

  • надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам;
  • надання одноразової компенсації особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю, постраждалим внаслідок дії вибухонебезпечних предметів;
  • надання щорічної допомоги на оздоровлення особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю, постраждалим внаслідок дії вибухонебезпечних предметів.

Мінцифра нагадує, що продовжує відстежувати якість надання адміністративних послуг.

Рік тому відбулося масштабне опитування українців, які ділилися власним клієнтським досвідом через QR-опитування, Viber чи SMS. А керівники ЦНАПів мали змогу опрацьовувати всі отримані відгуки в режимі реального часу, реагувати на них та оперативно розв’язувати проблеми відвідувачів. І таким чином підвищувати якість надання послуг.

Зараз українці також можуть залишити відгук про свій візит до ЦНАПу. Для цього необхідно відсканувати QR-код, розміщений у Центрі, або натиснути кнопку «Залишити відгук» на мапі Дія.Центрів.

Навіть у такий складний для нашої держави час працівники ЦНАП продовжують виявляти та розв’язувати проблеми у сфері держсервісу для того, щоб українці отримували послуги високої якості.

Більше – у подкасті за участі координаторки Мережі UPLAN в Дніпровському та Запорізькому регіонах Анни Колохіної та експерта Центру політико-правових реформ Євгена Школьного.

Матеріал підготувала Анна Колохіна
голова правління Дніпровського центру соціальних досліджень,
регіональна координаторка Громадської мережі публічного права
та адміністрації UPLAN у Дніпропетровській області

Джерело: UPLAN

Залишити коментар

*

Ви можете пропустити до кінця та залишити відповідь. Pinging у даний час недоступні.
Матеріали за темою: «Особливість наших моніторингових досліджень — надання рекомендацій для покращення рівня сервісу ЦНАП», — Анна Колохіна, координаторка Мережі UPLAN у Дніпропетровській області
Експертка розповіла про поразки й перемоги на фронті адмінпослуг у жовтні
П’ять років Мережі UPLAN: головне — це люди, на яких все тримається
Судівництво: підсумки вересня
Місцеве самоврядування та реформа децентралізації в умовах війни: підсумки серпня-вересня